0 1890 visningar

28 svar

Bra svamptork

Babsan umeå

24 nov 2008 kl. 12:20

Så här ser den ut den svamptorken jag pratade om tidigare. Den allra bästa jag använt i alla fall. Jag torkar med 6 ramar på varandra och lastar fullt på varje ram. Torkar över natten och svamparna blir fin och ljusa. Man ska använda en kupevärmare med max 600 watt.

0

Babsan umeå

24 nov 2008 kl. 13:05

om någon vill maila till honom om svamptorken är adressen info@kvarnagard.com

0

Helena i Lund

24 nov 2008 kl. 13:05

Hur mycket kostar en ram?

0

Irene A

24 nov 2008 kl. 13:52

Tjusigt!
Har funderat på hur jag ska konstruera egna torkramar. Det var en mycket trevlig modell - kanske gör något liknande själv…

0

Babsan umeå

24 nov 2008 kl. 15:04

Tre ramar med värmekammaren längst
ner(nödvändig) kostar inkl. moms 875 kr. En ram kostar 175 kr. Det är ett kraftigt nylonnät, inget myggnät, som jag haft förut.
Kolla hemsidan under hantverk, där finns mer uppgifter.

0

Babsan umeå

24 nov 2008 kl. 15:07

hemsidan hans är http://www.kvarnagard.com

0

Helena i Lund

24 nov 2008 kl. 17:00

Tack! Ska önska mej en i julklapp tänkte jag… får se om tomten kommer!

0

Rengöring?

"JEF"

24 nov 2008 kl. 20:44

Undrar bara hur man gör rent torkramarna… Evermatollorna går ju att köra i diskmaskinen, bara plast och rostfritt i dom.  Hur gör man när dom är gjorda i trä?

0

Rengöring?

Babsan umeå

24 nov 2008 kl. 22:57

Dessa ramar är för stora för att diskas i diskmaskin. Ett bra sätt är att använda såpa, en halvmjuk borste och ljummet vatten i duschen.Sedan är det bara att lufttorka.Jag använder mest bara en borste till att borsta av näten, då jag torkat svamp. Jag tror att han gör ramar med rostfritt nät också.Lite dyrare nät, tror jag.

0

varför krångla till det

klas jaederfeldt

25 nov 2008 kl. 00:12

bygg en ram, lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en 10 cm. distanskloss i varje hörna, ställ den på spisen sätt alla plattor på 1.an (gammal spis) eller 3.an nyare spis (nyare spis)
lägg svampen på näter, rör om då och då, det torkar jättesnabbt

0

alternativt

klas jaederfeldt

25 nov 2008 kl. 00:14

ställ den på golvet å låt en kupevärmare blåsa på det

0

Rengöring?

svampstaff

25 nov 2008 kl. 00:14

Bra att du hjälper bror din/eller nån med marknadsföringen babsan:)
Inte mig emot;

0

svampstaff

25 nov 2008 kl. 00:17

???
Varför inte använda vanliga pallkragar?
med myggnät emellan?
Kan byggas 8-10kragar eller tills du inte når högre..sen en liten fläkt under..
Men det kanske är för enkelt och för billigt?

0

Babsan umeå

25 nov 2008 kl. 11:25

Måste kommentera de sista svaren. Nej han som gör torken har inget släktskap med mig.Jag tycker att denna tork är den bästa jag prövat, med min volym som jag torkar under säsongen.Det där med spis och lastpallstorkarna måste vara ett skämt.Eller hur? Jag höll länge på med myggnät och kupevärmare, men som sagt:Det håller inte, om man ska vara effektiv. Det mesta av värmen går ut i rummet då.

0

klas jaederfeldt

25 nov 2008 kl. 22:36

nej det me spis var inget skämt, det torkar jättebra, klart att det kan spela roll hur mycket svamp som skall torkas, dessutom kan man behöva spisen till annat innan svamparna har torkat klart, Men då e de bara att lyfta av ramen och fortsätta senare, Vilket fall som helst så är det ett billigare alternativ än att köpa torkar, förall del måste erkänna att jag har en Evermat tork, som jag oftare använder, då mest för att torka beläggsex. till museet

0

svampstaff

25 nov 2008 kl. 22:43

Förstår inte Babsans påstående om skämt om pallkragar???
Torkar flera hundra liter med pallkragar!!
Vari ligger problemet?
Har visserligen stålnät mellan varje krage på pallen, som lätt flyttas med handtruck..snabbt o enkelt upp på transportbilarna..

0

svampstaff

25 nov 2008 kl. 22:44

Belägg-sex???

0

"Insider"

25 nov 2008 kl. 23:52

Vad jag vet så har Babsan ingen släktskap till ovan nämnda torktillverkare. Bara en mkt. nära o bra vänskapsrelation.

0

svampstaff

25 nov 2008 kl. 23:57

Brukar vara så:) när man presenterar en svindyr, fullständigt onödig pryl…
Träpallkrage ,stålnät mm.mm kostar inget.
Men i jobbristens Norrland så förstår jag grejen..Och ideér är aldrig fel..så kämpa på med era svamptorkar..

0

svampstaff

"JEF"

25 nov 2008 kl. 23:58

Jag fullkomligen ÄLSKAR dina inlägg!
Det där med pallkragar lät helt underbart, ska faktiskt testa med halvkragar o en redig värmefläkt under. Det kan ju bara inte misslyckas. Vet bara inte vad jag ska torka, får väl testa med några fiskar som jag ger till hundarna sedan.

0

svampstaff

klas jaederfeldt

26 nov 2008 kl. 00:13

beläggsex är en förkortning av beläggsexemplar. det är faktiskt så att om man hittar en sällsynt svamp, så bör man kunna bevisa att det är just den svampen som man påstår att det är, därför kan man lämmna in torkade exemplar av svampen på något av de offentliga svampherbarier som finns tex. sthlm, gtb, uppsala, umeå.
detta var vad jag menade med att torka beläggsex.

0

svampstaff

svampstaff

26 nov 2008 kl. 00:21

Det fattar jag väl Klas:)
Försökte bara verka trög:) och en smula humor:)
Hoppas inte jag blir lika torr nu när svampintresset hos mig ökar!!!För nån torr kremla blir jag aldrig..

0

babsan i umeå

16 dec 2008 kl. 13:44

hörru svampstaff. Jag tror att du bara är avundsjuk på att jag har en sån bra tork.
Nu har jag torkat äppelskivor och apelsinskivor att ha till julbordet som godis. Underbart gott och nyttigt.

0

Undrande

16 dec 2008 kl. 14:27

Gott är det säkert men nyttigt? Vad är det som gör något nyttigt när det blir torkat? Lättare att förvara kanske men nyttigt? Var vänlig berätta för lilla mig, vill gärna veta.

0

Bra svamptork/Undran

anithau

16 dec 2008 kl. 14:57

Torkad frukt är nyttigare än alla kemikaliefärgade sega råttor, lakritsbåtar, remmar, slickepinnar, skumgummigrejor av alla de slag mm mm.

0

Bra svamptork/Undran

Undrande

16 dec 2008 kl. 15:20

Kanske var lite luddig i min undran. Om man jämför med skräp så gissar jag också att torkad frukt är en aning nyttigare. Men om man jämför färsk och torkad frukt. Vilket är nyttigast då? Det blir ju en aning koncentrerat av det mesta i en torkad frukt. Man får i sig större mängd av detta mesta förutom vattnet som späder ut de eventuella främmande onyttiga ämnena. Sen vet jag inte heller hur är det med dessa s k nyttiga vitaminer. Finns de kvar eller har de också hängt med i torkningsprocessen? Bara en stilla undran.

0

Bra svamptork/Undran

anithau

16 dec 2008 kl. 15:23

Håller med dig - Undrande, i ditt sista inlägg. Det beror på vad man jämför med.

0

Bra svamptork/Undran

Bo E

16 dec 2008 kl. 15:23

En sak är säker…

Stenmurkla blir betydligt “nyttigare” efter några månaders torkning…

Snart dax att plocka fram dem till nyårsmiddan…

0

Bra svamptork/Undran

babsan i umeå

16 dec 2008 kl. 15:40

Lilla du som undrar.Nog vet väl du, att det som är torkat behåller merparten av de nyttiga näringsämnena som finns i råvarorna.Torkar du inte svamp eller? Gå in och läs om näringsämnen i svamp t.ex.
här under kommer ett utdrag ur en sida du kan läsa om torkat
Citat: “Svamparnas näringsvärde.
Med hänsyn till sitt näringsinnehåll är svamp värd ett bättre öde än att ratas, både i odling och i naturen. De lägsta näringshalterna i torkad svamp motsvarar grönsaker och i bästa fall kan svamp jämföras med mejeriprodukter och kött! Svamp innehåller både kolhydrater (socker), fett och protein.
Även för människan essentiella aminosyror (byggstenar i proteinerna), vitamin B och C, flera mineralämnen, samt fibrer finns. I färsk svamp gör den höga vattenhalten att man får en spädningseffekt av näringsämnena. Torkad svamp har alltså högre näringsvärde än färsk! Odlad svamp bör värmebehandlas före förtäring, men champinjoner och shiitake går att äta som råsallad.”
/www.alternativ.nu/users/handbok/odling/svampodling.html
Detta gäller även för frukt. Ät bara inte för mycket om du vill gå ner i vikt, för det är godare än färskt. Kolhydraterna finns ju kvar, Och snabbt har du vräkt i dej multum av kolhydrater , men samtidigt massor av näring.
Så nu vet du det. Gotti gott gott.
Köp inte kemikaliegodis om du kan torka frukt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone