Så här ser den ut den svamptorken jag pratade om tidigare. Den allra bästa jag använt i alla fall. Jag torkar med 6 ramar på varandra och lastar fullt på varje ram. Torkar över natten och svamparna blir fin och ljusa. Man ska använda en kupevärmare med max 600 watt.
hemsidan hans är http://www.kvarnagard.com
Dessa ramar är för stora för att diskas i diskmaskin. Ett bra sätt är att använda såpa, en halvmjuk borste och ljummet vatten i duschen.Sedan är det bara att lufttorka.Jag använder mest bara en borste till att borsta av näten, då jag torkat svamp. Jag tror att han gör ramar med rostfritt nät också.Lite dyrare nät, tror jag.
bygg en ram, lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en 10 cm. distanskloss i varje hörna, ställ den på spisen sätt alla plattor på 1.an (gammal spis) eller 3.an nyare spis (nyare spis)
lägg svampen på näter, rör om då och då, det torkar jättesnabbt
Måste kommentera de sista svaren. Nej han som gör torken har inget släktskap med mig.Jag tycker att denna tork är den bästa jag prövat, med min volym som jag torkar under säsongen.Det där med spis och lastpallstorkarna måste vara ett skämt.Eller hur? Jag höll länge på med myggnät och kupevärmare, men som sagt:Det håller inte, om man ska vara effektiv. Det mesta av värmen går ut i rummet då.
nej det me spis var inget skämt, det torkar jättebra, klart att det kan spela roll hur mycket svamp som skall torkas, dessutom kan man behöva spisen till annat innan svamparna har torkat klart, Men då e de bara att lyfta av ramen och fortsätta senare, Vilket fall som helst så är det ett billigare alternativ än att köpa torkar, förall del måste erkänna att jag har en Evermat tork, som jag oftare använder, då mest för att torka beläggsex. till museet
Jag fullkomligen ÄLSKAR dina inlägg!
Det där med pallkragar lät helt underbart, ska faktiskt testa med halvkragar o en redig värmefläkt under. Det kan ju bara inte misslyckas. Vet bara inte vad jag ska torka, får väl testa med några fiskar som jag ger till hundarna sedan.
beläggsex är en förkortning av beläggsexemplar. det är faktiskt så att om man hittar en sällsynt svamp, så bör man kunna bevisa att det är just den svampen som man påstår att det är, därför kan man lämmna in torkade exemplar av svampen på något av de offentliga svampherbarier som finns tex. sthlm, gtb, uppsala, umeå.
detta var vad jag menade med att torka beläggsex.
Kanske var lite luddig i min undran. Om man jämför med skräp så gissar jag också att torkad frukt är en aning nyttigare. Men om man jämför färsk och torkad frukt. Vilket är nyttigast då? Det blir ju en aning koncentrerat av det mesta i en torkad frukt. Man får i sig större mängd av detta mesta förutom vattnet som späder ut de eventuella främmande onyttiga ämnena. Sen vet jag inte heller hur är det med dessa s k nyttiga vitaminer. Finns de kvar eller har de också hängt med i torkningsprocessen? Bara en stilla undran.
Lilla du som undrar.Nog vet väl du, att det som är torkat behåller merparten av de nyttiga näringsämnena som finns i råvarorna.Torkar du inte svamp eller? Gå in och läs om näringsämnen i svamp t.ex.
här under kommer ett utdrag ur en sida du kan läsa om torkat
Citat: “Svamparnas näringsvärde.
Med hänsyn till sitt näringsinnehåll är svamp värd ett bättre öde än att ratas, både i odling och i naturen. De lägsta näringshalterna i torkad svamp motsvarar grönsaker och i bästa fall kan svamp jämföras med mejeriprodukter och kött! Svamp innehåller både kolhydrater (socker), fett och protein.
Även för människan essentiella aminosyror (byggstenar i proteinerna), vitamin B och C, flera mineralämnen, samt fibrer finns. I färsk svamp gör den höga vattenhalten att man får en spädningseffekt av näringsämnena. Torkad svamp har alltså högre näringsvärde än färsk! Odlad svamp bör värmebehandlas före förtäring, men champinjoner och shiitake går att äta som råsallad.”
/www.alternativ.nu/users/handbok/odling/svampodling.html
Detta gäller även för frukt. Ät bara inte för mycket om du vill gå ner i vikt, för det är godare än färskt. Kolhydraterna finns ju kvar, Och snabbt har du vräkt i dej multum av kolhydrater , men samtidigt massor av näring.
Så nu vet du det. Gotti gott gott.
Köp inte kemikaliegodis om du kan torka frukt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.