0 833 visningar

13 svar

ÄLGAR

Bo E

24 nov 2008 kl. 17:26

Vill minnas att detta diskuterats på guiden.
Idag hittade jag denna artikel i lokaltidningen Nerikes Allehanda.

“Älgarna gillar kyla
ALLMÄNT/UMEÅ Publicerad: 2008-11-24 16:58

Älgen är anpassad för ett kallt klimat men är känslig för värme.

Djuren i norra Sverige blir därför tyngre än sina släktingar i de södra delarna av landet, enligt en avhandling från Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå.

I områden med djupare och mera varaktigt snötäcke har älgarna större klövar och längre ben än älgar i sydligare områden. De har också kortare öron, troligen för att värmeförlusten ska reduceras.”

0

röda

24 nov 2008 kl. 17:34

Hur ser man skillnad på en skånsk älg och en häst?

0

Bo E

24 nov 2008 kl. 17:40

Tror att älgen äter svamp.

Vet inte om hästen gör det?

Inte så relevant att veta heller…kanske!

0

GretheF Skåne

24 nov 2008 kl. 18:26

Men det är väl hur enkelt som helst Älgen är ju myckett större och har en ståtlig framfärd och ja den Älg vi har här nere är mindre

0

Mossning

24 nov 2008 kl. 22:29

Om jag ser ett stort djur i skogen så vet jag att det är en häst om jag hör ett gnägg. Hör jag att djuret råmar så vet jag att det är en älgko.

0

svampstaff

24 nov 2008 kl. 23:37

Vem mer har haft en sextaggare i trädgårn under pågående älgjakt hehe..

0

Bo E

25 nov 2008 kl. 11:35

ha ha!

svampstaffs trädgård är väl en fredad zon under jakten.
grattis till bilden och grattis till den listige älgen!

0

ÄLGAR - Bo E

Eva Kr

25 nov 2008 kl. 12:06

:D Det är samma med oss människor och elefanter:

Vi i “norrland” har långa ben, stora fötter väger mycket och har feta plånböcker. Säger int så mycket. (utom jag då, men jag har ju bott i sthlm;)
“Allt uppa Västerbott’n je stort”

I Småland och Skåne, eller ja,  söder om Dalälven generellt är folket småväxta bjäbbiga ettriga och allmänt sjukliga.

Elefanterna - ja, vissa har stora öron där det är varmare, för att fläkta sig bättre. På Island är dom tjockare och har knappt några öron alls.

.. det jag ville berätta och appropå just ingenting. Jo ÄLG, såklart. En kompis i Ontario skickade en bild på en älg dom hade på gården på sitt landställe. Det var gigantisk. Den stod nära deras skogsmaskin (kapa och röjmasking som jag inte vet vad de kallas) och var nästan lika stor som den. HUGE!!!

0

ÄLGAR - Bo E

Bo E

25 nov 2008 kl. 12:14

Jag tror att den kadadensiska älgen är en annan art som generellt blir större än vår.

Om “klimatteorin” stämmer så kanske älgarna i USA är lite mindre och kortbentare då??
OBS! Det har jag bara fantiserat utifrån ovan sagda.

0

Mossning

25 nov 2008 kl. 12:18

Det är kallt, grått och trist ute men det här filmklippet värmer.
Vad tror ni att jägarna tänker om älgen? Jag tror i alla fall inte att jägarna vill skjuta just den här älgen.

http://www.youtube.com/watch?v=pE7uMjWJmbA

0

Bo E

25 nov 2008 kl. 12:56

Ha ha!

Det var ju en riktigt mänsklig älg.
Undrar bara om det kan vara nyttigt i längden för en älg att se på TV och sova i säng?

Nästa älg var väl en ren? Den måste ha haft nåt väldigt störande i örat eller var han nu kliade sig…älglusflugor kanske!

Apropå att rida på älgar så har jag läst nånstans att svenska försvaret förr hade ett älgregemente!
Minns inte exakt, men jag tror det fanns under typ 1500-1600-talen.

0

Eva Kr

25 nov 2008 kl. 13:38

Den kanadensiska älgen, tänkte jag, var så stor för att den har ännu mera snö och besvärligare terränger?! Ids int kolla upp.
Älgarna i LA har bermudashorts an’ they’re smokin’ pot!

Gullig film. Men det kan aldrig vara bra att ligga så nära TVn.

0

GretheF Skåne

25 nov 2008 kl. 15:00

Jag tyckte synd om den Älg

0

svampstaff

25 nov 2008 kl. 22:40

Intressant med djuren.Älgarna i norrland äe skenerellt större beroende på klimatet,då älgen trivs i kyla, men ratar värme.Dom har oxå mindre öron i norr pga.att värmen försvinner fortare ur större öron.Världens största älgar såg jag i alaska “moosen” skapligt mkt.större liksom laxen:( allt är större i alaska…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone