0 909 visningar

7 svar

Skalnedbrytare

Skogsfrun i Obbola

26 nov 2008 kl. 09:04

Efter att ha ätit kastanjer häromdagen slängde jag skalen i komposten. Funderade därefter på om de någonsin skulle komma att brytas ned. Funderade vidare kring nedbrytning av nötskal och dylikt i största allmänhet. Är det lignin även i nötskal? Är det brun- och vitrötare som tar hand om dem? Några kända vedsvampar kanske? Någon som vet mer om detta, eller som kanske har egen erfarenhet av vad som händer i komposten?

0

Lena M

27 nov 2008 kl. 07:42

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på.Vi har en jättekastanj på gården där det varje höst dråsar ner mängder med kastanjer ( hästkastanjer ) och vi tippar dem + löven i i utkanten av tomten.
Nu är det försent att kolla, men försvinner snön ska jag titta efter. Iaf. brukar det komma upp små plantor varje år men de är en annan historia.

0

Skogsfrun i Obbola

27 nov 2008 kl. 08:02

Det ska bli spännande att se! Även om hästkastanjer är rätt annorlunda än kastanjer så har de ju också hårda skal som kanske innehåller lignin och borde kräva en vitrötare för att brytas ned (brunrötare borde däremot inte vara inblandade, även om de råkade komma med i mitt första inlägg. De halkade så att säga med på ett nötskal.)

0

Jan A, Uppsala

27 nov 2008 kl. 11:30

Inte bara svampar kan vara “nedbrytande”. Se t.ex. 
“Från bord till jord eller
från kalas till gas”
http://www.sundbyberg.se/download/18.b718cdc11c525ace2d8000150249/Rotning-lararhandledning.pdf

0

Skogsfrun i Obbola

27 nov 2008 kl. 16:12

Men ved bryts väl ändå till största delen ned av svampar. Därav min tanke att det borde vara på samma sätt med hårda skal från växtriket.

0

svampstaff

27 nov 2008 kl. 23:46

Undrar om jag bryts ner??
Eftersom jag anses vata ett nöt!

0

buffy

1 dec 2008 kl. 11:16

Kastanjeskal innehåller massor av tanniner (garvsyror, -ämnen) som fungerar som konserveringsmedel.

0

Lena M

1 dec 2008 kl. 16:56

Jo men visst !
Har kollat idag och kastanjerna har blivit jord, fanns några skal kvar och de var mjuka, så nu vet vi.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone