Efter att ha ätit kastanjer häromdagen slängde jag skalen i komposten. Funderade därefter på om de någonsin skulle komma att brytas ned. Funderade vidare kring nedbrytning av nötskal och dylikt i största allmänhet. Är det lignin även i nötskal? Är det brun- och vitrötare som tar hand om dem? Några kända vedsvampar kanske? Någon som vet mer om detta, eller som kanske har egen erfarenhet av vad som händer i komposten?
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på.Vi har en jättekastanj på gården där det varje höst dråsar ner mängder med kastanjer ( hästkastanjer ) och vi tippar dem + löven i i utkanten av tomten.
Nu är det försent att kolla, men försvinner snön ska jag titta efter. Iaf. brukar det komma upp små plantor varje år men de är en annan historia.
Det ska bli spännande att se! Även om hästkastanjer är rätt annorlunda än kastanjer så har de ju också hårda skal som kanske innehåller lignin och borde kräva en vitrötare för att brytas ned (brunrötare borde däremot inte vara inblandade, även om de råkade komma med i mitt första inlägg. De halkade så att säga med på ett nötskal.)
Inte bara svampar kan vara “nedbrytande”. Se t.ex.
“Från bord till jord eller
från kalas till gas”
http://www.sundbyberg.se/download/18.b718cdc11c525ace2d8000150249/Rotning-lararhandledning.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.