Du kan kolla snödjupskartan:
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5505&l=sv
Hupp!
Nu förstår jag plötsligt varför Jan A i Uppsala har så mycket att skotta!
GretheF, västra delen av Värmland är ju grön, det betyder nog INGEN SNÖ alls!
Värmland ligger lixom runt norra delen av Vänern, men jag har dålig koll på var det blir Dalsland, där är det nog ännu grönare!
Tack Irene!
Intressant karta!
Aha, en till karta då:
http://www.utb.halmstad.se/_upload/Test/fskt29/Sverige_Geografi/Karta%20Svrige.gif
Nej jag tror inte på det, men dom säljs här i stan som frisk svamp från värmland och jag kan inte fatta hur afärena kan göra så år från år samma sak med Kantarell tidligare i år då vi viste att det inte gick att hitta frisk svamp i den mängt någon stans i Sverige
Bara båg allting..liksom färska grönsaker med 29???olika kemiska medel på:(
Fy f..n vad alla blir lurade, sen säger dom att man måste äta mer grönt? När det bara innehåller en massa skit?
Blir tröt på livsmedelsindustrin tyvärr..Tur man inte bor i kina! för där manipuleras ju allting..
Köper du inte ekologiskt odlade grönsaker? Där betalar du bara för själva grönsaken, och du slipper alla 29 (42?) okända ingredienser! Dessutom är inte de ekologiskt odlade lika vattenstinna, de får växa långsammare, och har på det viset en högre näringstäthet, och man slipper bära hem en massa vatten. Det har man ju i kranen.
Håller med Helena.
Vissa grönsaker köper jag bara just därför att de är ekologiska.
Det blir varierat året runt.
Just nu finns t ex ingen gurka att hitta här i stan förutom plastad spansk, då avstår jag den en tid.
Fortfarande finns fräscha trattkantareller men de vanliga har varit slut några veckor nu.
Jag håller inte för omöjligt att det kan finnas trattkantarell i västra Värmland eller Dalsland, fastän det är snö längre österut i landet.
Hej Grethe!och även ni andra!
Jag bor vid gränsen Värmland Skaraborg och här har det funnits kantareller tills för en vecka sedan,de var borta ett tag men sedan kom värmen och då tog det ny fart!
Sedan en vecka tillbaka har vi haft frost och snö men nu är det borta igen.
Jag tror säkert att det var färska trattkantareller från Värmland som du såg utan att de var behandlade,de håller sig nämligen väldigt bra vid rätt temperatur.
Tyvärr tog min svampsäsong ett plötsligt slut i år p.g.a. nytt diskbråck eller gammalt som gjorde sig gällande så jag har inte kunnat gå i skogen,men mina grannar har plockat både kantareller och trattkantareller tills för en vecka sedan.
Så tråkigt . Ja du forstår väl at man undrer lite när det är så svårt att hitta här nere, nu tror jag inte dom har varit preparerad men “evetuelt ” komma från utlandet det har hänt för hernere med så kallade Svenska svampar
Men jag är glad att äntligen få ett bra svar tack så myckett
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.