0 472 visningar

25 svar

Värmland

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 15:50

Jag så på MAXI att dom säljar trattkantarell från värmland kan det stämma????????????  är där inte snö där?????????

0

Irene A

26 nov 2008 kl. 15:55

0

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 16:05

Men du var ligger värmland och skratta nu, men jag har ingen orientering eller geografi känsla

0

Bo E

26 nov 2008 kl. 16:35

Hupp!

Nu förstår jag plötsligt varför Jan A i Uppsala har så mycket att skotta!

GretheF, västra delen av Värmland är ju grön, det betyder nog INGEN SNÖ alls!
Värmland ligger lixom runt norra delen av Vänern, men jag har dålig koll på var det blir Dalsland, där är det nog ännu grönare!

Tack Irene!
Intressant karta!

0

Irene A

26 nov 2008 kl. 16:36

0

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 16:58

Tack ska du ha ja då blev jag klokare igen man lär något här varje dag.Då kan det mycket väl finnas Trattkantarell där,

0

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 17:01

Men den stämmar inte som jag ser det på kartan har inte vi snö här, men det har vi ju!!!!!!!!!!!!!!!!!

0

Bo E

26 nov 2008 kl. 17:20

Beror väl på var i Skåne du bor, och hur exakt kartan visar snögränserna!

0

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 17:22

Titta på helsingborgområdet!!!!!!!!!!!!!

0

Irene A

26 nov 2008 kl. 17:42

Ja? Kartan visar ju snö i Helsingborgsområdet 25/11, var det fel?

0

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 18:20

Ja jag så det nu, det är rät vi har snö ,  jag har lagt till sidan i mina favoriter den är bra att ha

jag är överraskett över att dom hittar svamp där fortrarende , då kanske jag hittar i morgon

0

zingo

26 nov 2008 kl. 22:30

:-)

0

svampstaff

26 nov 2008 kl. 23:40

Tsss svamp i värmland NU?
Knappast..där har varit kritvitt den senaste veckan, liksom östergötland,närke…
Ni kanske tror på tomten oxå?

0

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 23:43

Nej jag tror inte på det, men dom säljs här i stan som frisk svamp från värmland och jag kan inte fatta hur afärena kan göra så år från år samma sak med Kantarell tidligare i år då vi viste att det inte gick att hitta frisk svamp i den mängt någon stans i Sverige

0

svampstaff

27 nov 2008 kl. 00:01

Bara båg allting..liksom färska grönsaker med 29???olika kemiska medel på:(
Fy f..n vad alla blir lurade, sen säger dom att man måste äta mer grönt? När det bara innehåller en massa skit?
Blir tröt på livsmedelsindustrin tyvärr..Tur man inte bor i kina! för där manipuleras ju allting..

0

zingo

27 nov 2008 kl. 00:34

: )

0

Värmland/ Svampstaff

Helena i Lund

27 nov 2008 kl. 06:00

Köper du inte ekologiskt odlade grönsaker? Där betalar du bara för själva grönsaken, och du slipper alla 29 (42?) okända ingredienser! Dessutom är inte de ekologiskt odlade lika vattenstinna, de får växa långsammare, och har på det viset en högre näringstäthet, och man slipper bära hem en massa vatten. Det har man ju i kranen.

0

Värmland/ Svampstaff

Bo E

27 nov 2008 kl. 10:13

Håller med Helena.
Vissa grönsaker köper jag bara just därför att de är ekologiska.

Det blir varierat året runt.

Just nu finns t ex ingen gurka att hitta här i stan förutom plastad spansk, då avstår jag den en tid.

Fortfarande finns fräscha trattkantareller men de vanliga har varit slut några veckor nu.

Jag håller inte för omöjligt att det kan finnas trattkantarell i västra Värmland eller Dalsland, fastän det är snö längre österut i landet.

0

Värmland/ Svampstaff

GretheF Skåne

27 nov 2008 kl. 16:28

Jag var ute i dag här i Skåne och frosten har gått hårt åt dom 1 av 10 gick att ta men inta på alla ställen dom alre fleste var frostskadade

0

Värmland Zingo

GretheF Skåne

27 nov 2008 kl. 16:29

Hvad menar du?????????

0

Värmland Zingo

zingo

27 nov 2008 kl. 17:21

Gullungar - jag tycker ni är söta när ni berättar om hur vi har det i värmland - med snö och svamp och sånt där….....

0

Värmland Zingo

GretheF Skåne

27 nov 2008 kl. 18:05

Vore det inte bättre att själv berätta jag frågade ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jag berätttade inte

0

Zingo

Ola H / Kil

27 nov 2008 kl. 18:08

:-)

0

Elisabeth J

27 nov 2008 kl. 23:20

Hej Grethe!och även ni andra!

Jag bor vid gränsen Värmland Skaraborg och här har det funnits kantareller tills för en vecka sedan,de var borta ett tag men sedan kom värmen och då tog det ny fart!
Sedan en vecka tillbaka har vi haft frost och snö men nu är det borta igen.
Jag tror säkert att det var färska trattkantareller från Värmland som du såg utan att de var behandlade,de håller sig nämligen väldigt bra vid rätt temperatur.
Tyvärr tog min svampsäsong ett plötsligt slut i år p.g.a. nytt diskbråck eller gammalt som gjorde sig gällande så jag har inte kunnat gå i skogen,men mina grannar har plockat både kantareller och trattkantareller tills för en vecka sedan.

0

Zingo

svampstaff

27 nov 2008 kl. 23:22

Det tar tid för en värmlänning att berätta:)
Troligtvis hinner snön smälta innan..

0

Värmland Elisabeth

GretheF Skåne

28 nov 2008 kl. 09:10

Så tråkigt . Ja du forstår väl at man undrer lite när det är så svårt att hitta här nere, nu tror jag inte dom har varit preparerad men “evetuelt ” komma från utlandet det har hänt för hernere med så kallade Svenska svampar

Men jag är glad att äntligen få ett bra svar tack så myckett

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone