0 598 visningar

11 svar

USB-okular

Irene A

26 nov 2008 kl. 18:00

http://www.sagitta.se/handledning/62287%20PC-kamera%20for%20mikroskop.pdf

Någon som har erfarenhet av liknande utrustning - kan det här vara något att satsa på?

Eller har någon bra tips på alternativa sätt att ta bilder på det man ser i mikroskopet? Har försökt med digitalkameran, men det är svårt att rikta den rätt, och man ser inte om motivet har rubbats under tiden. Inte blir bilderna riktigt bra heller.

De bifogade mikrobilderna av Hypocrea nybergiana är tagna så.

16 sporer i sporsäckarna, varannan rektangulär, varannan rund

0

Stina i Luddvilka

26 nov 2008 kl. 19:56

Kjell & Company har intressanta USB-mikroskop. Om det är något att ha i detta sammanhang vet jag ej. Den sistnämnda har tre olika demofilmsnuttar.

http://www.kjell.com/?item=50701&path=360000000,372510000

http://www.kjell.com/?item=50729&path=360000000,372510000

0

"JEF"

26 nov 2008 kl. 21:19

http://www.kjell.com/?item=50729&path=360000000,372510000
Denna har jag testat o dissat lika fort. Helt värdelös enl. mig. Ungefär lika bra som ett förstoringsglas från Barnens Hus. (leksak alltså)

0

USB-okular ("JEF")

Stina i Luddvilka

26 nov 2008 kl. 21:55

Har inte själv testat så jag är nyfiken. Vad var det som inte var bra? Enligt dessa små demofilmer verkar det bli ganska bra bilder.

0

Irene A

27 nov 2008 kl. 07:40

USB-luppen såg väl rätt OK ut. Tack för det tipset Stina!
Men det är inte vad jag kallar ett mikroskop. Även om en lupp också kan vara användbar, är det inte riktigt vad jag har tänkt mig.

0

Sven-Arne i Linköping

27 nov 2008 kl. 09:33

Ingen erfarenhet av att fotografera genom mikroskop alls. Produkten verkar bra av det man läser, bra mjukvara osv. Det skulle va bra att få se några exempelbilder så man kan bedöma hur bra optik det är. Ser inte heller hur stor maximala upplösningen är heller, är den bara tillräcklig för ditt ändamål så spelar det mindre roll. Dock tror inte jag att den är så väldigt imponerande eftersom komunikationen sker via USB. Kan inte skicka data i någon speciellt snabb hastighet alltså.

Vill du ha riktigt bra bilder från ett mikroskop tycker jag du ska köpa en mellanring till den kamera du använder idag och ansluta den till datorn via de utgångar som normalt finns för anslutning till dator i studio.

0

Svampe

27 nov 2008 kl. 11:23

Om det finns några begränsningar så är det inte USB-anslutningen.

Tog en titt på hemsidan. Såg en kameraadapter till mikroskop
art.nr: 62661. Om man har en systemkamera verkar detta vara ett bättre och billigare alternativ än art.nr: 62287.

Mellanringar/bälg i all ära men man kommer inte tillräckligt nära med dessa.

0

Stina i Luddvilka

"JEF"

27 nov 2008 kl. 15:39

Tycker helt enkelt att den inte förstorade så pass mycket o skarpt att man kan kalla den mikroskop, var mer som ett förstoringsglas eller en dålig lupp.

0

Stina i Luddvilka

Irene A

27 nov 2008 kl. 22:34

Angående den digitala luppen, misstänker jag att problemet kan vara skärpedjupet. Det såg bra ut på provfilmerna, men det som visades var helt platta ytor. Inte riktigt användbart, i alla fall inte för de behov man kan ha av en lupp i svampsammanhang, så “JEF” har säkert rätt om det.

När man redan har en digitalkamera (men inte systemkamera), har jag också funderat på alternativet att underlätta fotograferingen i mikroskopet med en adapter, men jag har inte sett något tillräckligt billigt för att våga kosta på mig att testa.. Därför funderade jag ändå på USB-okularet. Ingen som har erfarenhet av ett sådant?

Annars ska jag nog kontakta leverantören och försöka få lite mer info om okularet, t.ex. hur mycket det förstorar, optiska zoommöjligheter och sånt. Upplösningen räcker till (det finns uppgifter om det, det starkare har 1,3 Mpixel), om det förstorar tillräckligt.

0

Stina i Luddvilka

svampstaff

27 nov 2008 kl. 23:11

Har lagt ner luppen!
alldeles för klumpig att bära med sig i skogen..
Kör med en sketen casio för 900spänn!!
Men bilderna blir rätt bra ändå..

0

Svampe

27 nov 2008 kl. 23:28

Har erfarenhet av något liknade. Du får mer eller mindre samma bild som du har i okularet. Sen hur bildkvaliteten är på denna pryl vet jag ej. Antalet pixlar bör ju inte vara några större problem.

0

Irene A

28 nov 2008 kl. 09:40

Svampe, det stämmer, bilden i det digitala okularet motsvarar ett vanligt 10x okular.
Är lite fundersam ändå. När jag har letat efter bildexempel från såna här kameror, har jag bara hittat bilder som har tagits med modeller med högre upplösning, 3 resp. 5,2 Mpixlar (och dessutom i bra mycket bättre mikroskop än det jag har).

Det finns specialadaptrar även till annat än systemkameror, men de är svindyra. Ska nog fortsätta att experimentera ett tag till med digitalkameran för hand ändå..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone