0 350 visningar

18 svar

Vilken svamp

Lasse

27 nov 2008 kl. 08:33

Hej. En arbetskollega plockade denna svamp i somras. Osäker på sorten avstod han att förtära den. Vet nån vilken sort det kan va?

0

anithau

27 nov 2008 kl. 08:40

Lasse!
Jag kan inte svampen, men vill fråga dig om en annan sak.
Vilken kamera är bilden tagen med?
Jag ser en skugga i bilden, och jag drabbas av samma fenomen.
Blir tacksam om jag får veta kamerans namn.
Tack på förhand

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 10:01

Lammticka är en första gissning!

Vänta på fler svar…

Ge gärna lite info om växtplats, naturtyp där den plockats och gärna en bild eller beskrivning av svampens undersida.
Har den porlager, taggar eller skivor där?

0

Skugga Anitha

Tina Nordberg Kolsva

27 nov 2008 kl. 10:26

Det är kameralinsen som skuggar blixten. Beror på att man gått för nära med kameran. Så blir det nog med de flesta kameror
som har utstickande objektiv. Jag retar mig på det vid makrofoto.

0

Skugga Anitha

anithau

27 nov 2008 kl. 10:48

Tina!
Ja, just vid makrofoto händer det.
Men kameran ska ju klara 1 cm avstånd och detta uppstår även om det är längre bort än 1 cm. Hur ofta drabbas du av det och hur löser du det?
Jag har varit i kontakt med Canon och de låter som flasklock. Det är konstruktionen - inget att göra åt.
Som sagt hur löser du det? - De bilder du visar oss har inte dessa fenomen.
Blir glad om du svarar.
Jag ska åka till Elgiganten och diskutera detta nu.

0

Skugga Anitha

svampstaff

27 nov 2008 kl. 11:02

Stor laxskivling tror jag i en klump.
Kameraskugga händer väl hela tiden, beroende på ljusets infallsvinkel.

0

Jan A, Uppsala

27 nov 2008 kl. 11:18

Skulle inte alls bli förvånad om det är brödticka.

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 11:44

Brödticka och lammticka har jag nog svårt att skilja på!
Hoppas kameradiskussionen kan flyttas till nytt ämne så vi här kan ägna oss åt att ge Lasse svar på vad han hittat.

Har du fler bilder på den i andra vinklar?

0

Hans v E

27 nov 2008 kl. 12:46

Gissar bävermussling.

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 13:07

oj, finns det en sådan?
Tja visst kan det vara en mussling, vi vet ju ännu inget om växtplats eller hur den ser ut från andra vinklar.

0

Jan A, Uppsala

27 nov 2008 kl. 14:01

Nu Hans, ser jag också nåt skivliknande!

0

Jan A, Uppsala

27 nov 2008 kl. 14:03

Nu Hans, ser också jag nåt skivliknande!

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 14:14

Just det, under det blå partiet centralt till vänster kan det vara lite uppvikt så man ser några antydningar till skivor, av ungefär laxskivlingens färg.
Då förstår jag det förslaget oxå.

Om man nu kunde få en uppgift om hur den växt så kanske det visar sig vara en mussling i alla fall!

0

anithau

27 nov 2008 kl. 14:28

Bo E!
Du har blivit bönhörd.

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 14:45

Tack, tänkte mest på frågeställaren och vad han kan förvänta sig för svar.
I nuläget tror jag mest på Hans v E även om jag saknar vetskap om den art han föreslår, men det verkar troligt att det är något annat än en lammticka eller brödticka efter närmare granskning av bilden!

0

Östgöten

27 nov 2008 kl. 15:28

Att fråga om kameran känns helt ok, när bildfenomet dyker upp i aktuell tråd.

0

Bo E

1 dec 2008 kl. 13:19

Inget nytt från Lasse?

0

anithau

Stefan HBG

1 dec 2008 kl. 15:12

Prova med en extern blixt alternativt annan ljuskälla.
Mvh Stefan.

0

Bo E

1 dec 2008 kl. 15:15

öhhh…jo kanske det…en ny bild vore ju tacknämlig så man ser svampen ur en annan vinkel, men blir det naturliga färger om man använder blixt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone