0 259 visningar

23 svar

Vad tycker du ?

Lena M

15 maj 2006 kl. 09:14

Det är många besökare på detta forum, så snälla, svara vad ni tycker. Intressant att höra gemene mans åsikter.

Är det okey att säga gul kantarell ?

Tror inte att det är missvisande, att någon då tänker på blek- svartnande - eller ametistkantarell.

Själv godtar jag benämningen ” gul kantarell ” fast jag numera vet, att det heter kantarell.  Lena

0

Anna-Lena

15 maj 2006 kl. 09:32

Som en glad amatör i svampskogen är jag så lycklig om jag hittar någon svamp överhuvudtaget..
De svampar jag hittills har vågat mig på att plocka är just kantareller. Och jag måste erkänna att jag kallar dom för just gula kantareller och trattisar och det känns helt ok. Sen att det inte är fackmässigt riktigt spelar inte någon roll för mig. Har med intresse följt diskussionen här på forumet och fått både många fina tips och glada skratt. Tack för ett både bra, lärorikt och fint forum för oss svampintresserade.

0

Irene A

15 maj 2006 kl. 09:40

Bra att du började en ny tråd. Den förra fick ett sånt passande slutord.

Tänkte bara säga att jag kommer att skicka ett brev till Nils Lundqvist idag, med förslag att ändra de svenska namnen till “gul kantarell”, “granblodriska” respektive “tallblodriska”. När jag får svar, ska jag meddela det här.

0

bo e

15 maj 2006 kl. 15:31

har själv aldrig sagt gul kantarell utan brukar hålla mig till det gammaldags vanlig kantarell.
Nu är kanske inte den vanligare än trattkantarellen, snarare tvärtom, men den är ju faktiskt gulare…

och röd flugsvamp eller svart trumpetsvamp har väl ingen hittills haft problem med heller?

0

Joachim Krumlinde

15 maj 2006 kl. 17:34

Jag röstar också för “gul kantarell”.

0

Bo Reyer

15 maj 2006 kl. 18:13

Jag ser namnet gul kantarell som ett samlingsnamn för gula kantareller. Det finns ju ett otal varianter av denna svamp. Den tidiga blekgula varianten (sommarkantarell) t.ex skiljer sig avsevärt ifrån de som kommer senare och ofta har en lite segare konsistens.

0

Helena

15 maj 2006 kl. 18:18

Självklart gul kantarell

0

klas jaederfeldt

15 maj 2006 kl. 21:10

Lena, om du numera vet att det heter KANTARELL så skall du väl inte godta “gul kantarell”

0

klas jaederfeldt

15 maj 2006 kl. 21:12

Irene, jag har oxå skrivit till Nisse, och bett honom stå på sig, och låta de riktiga namnen vara kvar

0

Irene A

15 maj 2006 kl. 21:17

OK Klas, låt bästa namn vinna..!

0

BaWa

15 maj 2006 kl. 21:20

Då är det väl lika bra att jag skriver till Nisse jag också och ber honom att införa de riktiga namnen istället för de förlegade som enbart konservativa stofiler håller fast vid pga att de inte klarar av tidsenliga förändringar allteftersom arterna berikas.

0

Irene A

15 maj 2006 kl. 21:23

Stackars Nisse, hur ska han hinna med att svara på alla brev?

0

Olle

15 maj 2006 kl. 21:43

Lägg en röst på gul kantarell från mig.

0

Anki

16 maj 2006 kl. 06:40

Jag röstar för gul kantarell.

0

Annika, Morgongåva

16 maj 2006 kl. 08:43

jag röstar också för gul kantarell. här säger man ofta att man varit o hittat “gulisar” när man plockat kantareller.

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 17:49

Jag vet att frågan om Kantarell/Gulkantarell är en svensk fråga, men tyckte att ni kanske ville veta vad andra länder har för namn.
Norge /kantarell,  Danmark/ Almindelig Kantarel, även hittat namn på Bleg Kantarel, Ametystkantarel, Svaertnande kantarel Frankrike/Chantereelle Tyskland/ Echter Pfifferling, i engelska Philips hittar jag namnet Chantarelle, i amerikanska Philips samma namn, där hittar jag några till som White Chantarelle (C.subalbidus), Red Chantarelle (C.cinnabarinus), Ingenstans hittar jag någon färg framför namnet kantarell på C.cobarius, i dom länderna kanske man klarar av att veta att det är en kantarell utan färg framför namnet,  eller också gör man det inte

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 18:17

ser att jag uppfunnit en ny art, C cibarius skall det vara

0

Bengt Sandh

16 maj 2006 kl. 18:56

Klas, om Irene A. och hennes lärjungar har bestämt att det ska heta “gula kantareller” så är det bara så. Det är en stridsfråga för henne på högsta nivå.

Ödmjukheten från vår självutnämnda expert och besserwisser är inte på någon högre nivå. Här följer några citat från hennes senaste inlägg i ämnet:

“Vad du fortfarande inte tycks ha förstått, är att “kantareller” inte är entydigt, eftersom det betecknar både arten och släktet”.

“Snacka om ovidkommande tjafs”...

“Tänkte bara säga att jag kommer att skicka ett brev till Nils Lundqvist idag, med förslag att ändra de svenska namnen till “gul kantarell”,

“För annars tycker jag att krigandet för bevarande av artnamnet “kantarell” bara ger intryck av att vilja bevara okunskap bland allmänheten”.

“Gul kantarell är ett exempel på språklig *utveckling*”.

“Jag är plågsamt medveten om att många, liksom Bengt, inte är medvetna om att blek kantarell och gul kantarell är olika varianter av kantareller”.

“Vad vill du ha sagt, Hans? Att du tror att det är trattkantarell som avses om någon kallar en svamp för gul kantarell?”

“Det verkar vara dags att citera Ingemar Stenmark: “He int lönt å förklar för nån som int begrip”...

Så talar Irene A. till oss som inget begriper…

0

Lena M

16 maj 2006 kl. 19:26

Klas.
Nu svarar jag på ditt inlägg.

Jag tror mig veta, att jag alltid har sagt mig plocka kantareller. Men till mina vänner och bekanta förtydligare jag det med att jag plockat ” gula “sådana.
Och det gör jag för att deras kunskaper håller sig på nivån, kantareller, trattisar, kanske fårtickor och taggsvamp.
Om jag frågar dem , vad plockar ni, är svaret, gula kantareller,  och jag förstår exakt vad de menar.
Inte korrekt kanske, men för mig och de flesta fullt begripligt.
Lena

0

Irene A

16 maj 2006 kl. 19:49

Jag har själv kallat dem för “vanliga” kantareller, och har inte bekymrat mig om vad andra har kallat dem i vardagligt tal.
I vår frys är påsarna för övrigt märkta med “Reller”..

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 19:57

visst lena fullt begripligt men FEL

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 19:59

vi hade i en Autodidakt följane för en massa år sedan,
Vi måste ha me flera poliser i klubben, för den som kan ta tjuvar, kan ta reller

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 20:12

bengt jag vet ju att vi har rätt, synd bara att det skall vara så svårt att övertyga henne

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 20:14

en ful grej, rolig men kanske inte min stil vore att svara med annans namn, som t.ex. jag ger mej ni har rätt klas jaederfeldt
kan bli en ny dimention på debatten, så nu lever man farligt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone