Jag har inga torkade svampar, men har funderat på att börja samla för att testa lite svampfärgning (hoppas på bättre säsong nästa år..).
Blev nyfiken på den roströdskiviga spindlingen, alltså vilken färg den ger. Unga ex av svampen har ju en fantastisk lysande färg på skivorna. Blir det färgade garnet likadant?
Hej Irene! Det tycker jag är en utmärkt idé, att testa svampfärgning alltså¨. Det är så roligt. Roströdskivig spindling ger bla röströd färg. Kanelspindlingarna är mycket bra färgsvampar som bla ger fina gula-röda nyanser. Gå gärna in på Hjördis Lundmarks hemsida och titta
http://hem.passagen.se/hjordis/vanster_3.html Hon har även givit ut en bok tillsammans med Hans Marklund: “Färga garn med svamp” brevskolans förlag.
Hejsan!
Har färgat med de flesta taggsvampar som finns, men roligaste svampen är sammetsfotad pluggskivling läs om den.Jag har mycket torkad svamp.
Har du fått tag på svamp.Vilken färg är du ute efter?
Var i Västergötland bor du? Jag bor vid
gränsen Västergötland-Värmland
MVH Elisabeth
naturtorp@telia.com
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.