Jag gjorde det i kväll, men jag har inget dåligt samvete för det. Jag ser det mera som en återbäring av det jag betalat i kommunalskatt under många år. Dessutom bidrog inte kommunen med återbärningen! Det fick jag göra själv i skydd av mörkret. Visst är ni fler på forumet som gjort samma sak! Svara ärligt!
Det går bra att stjäla så länge det inte är spårsnö,och markägaren är ute på markerna!
Sedan var det en person som lärde mig att man kunde ta jord och smuts och ha på stället där man sågat,då ser det inte nyskördat ut!
Själv behöver jag inte stjäla för vi har egen skog!
När jag var barn så “gick alla” ut i skogen och hämtade gran men det var bolagsmark och inte bondskog!
Det finns många roliga sanna historier om granstölder.
Är det någon som kan en sann historia.
Här kommer en.
Det var spårsnö och markägaren upptäckte att det var grantjuvar på hans mark,jag minns inte om han kände dem personligen,men han sa till dem att de fick välja mellan en polisanmälan för stöld eller sätta in pengar till Radiohjälpen!
Det är många år sedan!!!!!!!
Haha! Det var ju iallafall en resonlig markägare det där! =))
Självklart letar jag ju upp ett plantage som ägs av något illasinnat storföretag som ändå har tänkt ställa till med kalhygge på platsen för eller senare, och inte nån snäll liten bonde som är så rädd om skogen att han sitter och skruvar på sig och är nervös så fort det blåser lite mer än normalt…
Har många minnen:)
Värst var när jag sett ut en EN tidigare…Skulle hämta den, och det var f..n över en meter snö!!
med fogsvansen innanför jackan krälade man ner till ENen,sågade et par drag, lyssnade:) sågade vidare…sen när jag kom till bilen gick inte bakluckan att öppna??stenfrusen!! fick veva ner pasagerarrutan och sticka in en 3meters EN där:)
Fy f..n vad jag hade vånda innan jag kom hem..Och frusen:)
när ungarna var så så hade vi alltid en tjyvhuggen julgran från kommunens marker, till sist så fick jag sluta med det,eftersom jag bara bar hem fula granar, tog t.ex. den fulaste av 2 som växte ihop.Tyckte att jag med min gallring ökade skogens värde
Kollade priset på granar i förmiddags och de kostade 200 spänn! Jag tycker att jag gjort en insats för miljön. Vad innebär inte transporterna räknat i utsläpp då en stor del av de granar som säljs har transporterats från Danmark? (ursäkta svordomen-Danmark). Gör en miljöinsats- Hugg granen själv!
Känner en markägare som ledsnade och sprejade sina granar vid vägen med svinskit… luktade nog gott när de tinade. Har iofs sett det skrivet nånstans så iden hade nog bonden stulit.
Vi struntar i gran, ungarna är för stora för att bry sig och jag avskyr granbarr som kryper fram i springor framåt midsommar. Men när vi var barn så hämtade far alltid en fin gran som vi sett ut, på egen mark. Det finns fördelar med att vara bonde.
Jag blir så jäkla less på alla självutnämnda granhämtare! STÖLD är vad det är och inget annat. Fattar inte varför det ska vara så svårt att fråga om lov att få ta en gran. Har flera år i rad ertappat folk i full färd med att såga gran i skydd av mörkret. Ibland har dom varit så ivriga att dom inte ens sett hur ful granen varit så dom måste kapa en till. Jag som skogsägare vet naturligtvis vart de finaste granarna finns på min mark och om man bara frågar om lov så kan jag med glädje dela med mig. Känns bara så sniket att ge sig själv rätten att “hämta” något som faktiskt tillhör och vårdas av någon annan. Ett träd växer ju med en viss procent varje år och när man som skogsägare avverkar så föryngrar vi ju också genom återplantering, det gör ingen grantjyv. Hoppas ni som norpat känner er nöjda med ert förvärv och att ni lägger den insparade slanten på något vettigt!
Dags för ett litet klarläggande: Jag skulle aldrig komma på tanken att stjäla en utegran från en privat skogsägare! Däremot har jag inget dåligt samvete för att jag en gång per år stjäl en kommunal gran. Vad skulle alla mina halkskador som uppstått på kommunala oplogade samt osandade gång och cykelvägar under årens lopp kostat kommunen? Även här gäller djurens lag: att äta eller ätas!
Verkar som om du vill ha en kommentar från mig?! Du får naturligtvis hämta din gran vart du vill för mig. Blir bara så less av att skog verkar vara allmän egendom på nåt sätt. Att fråga markägaren gör ju inte ont. Jag förstår ju att en viss del av tjusningen med att skaffa en gratis gran verkar ju vara just det att man inte frågar…
Sanningen att säga så har vi faktiskt brukat delta i en “organiserad” (men gratis) granhuggning med tillhörande glöggdrickning där markägaren står vid elden och serverar ur stora kitteln, men det är ju förvisso ganska spännande att göra saker som man inte får också... ;)
När pappa tog med mig i 7-8 års åldern, för att se och lära den ädla
konsten i att stjäla den perfekta
granen. Så kom vi in på en vändplats ute i skogen där det stod en gubbe och höll på att lasta in en gran i bilen, när han såg oss komma så kastade han granen och drog i gång bilen med en rivstart och försvann i ett snömoln förbi oss. Farsan gick ut och hämtade granen la den i bakluckan(orange saab 99), den granen pratar morsan om än idag att
det är den finaste hon har sett. detta var för 30 år sedan. Har aldrig snott gran sedan dess, men enbuskar åker med 1 om året.
Jag funderade på en sak… Ungefär vart tredje år braskar rubrikerna ” Ont om julskinkor” “Skinkfattig jul!”, “Köp nu, snart är det för sent!”. Jag är säker på att det är ett försäljningsknep, ett sätt att få folk att köpa skinkan redan i november, hinna äta upp den, och köpa en till. För varenda efterföljande januari, svämmar diskarna över av överblivna skinkor, kort datum halva priset. KAN det vara så med årets julgransskörd tro?
Vad är detta? Jag tog kontakt med en granförsäljare utanför Hörby för 5-6år sedan, köpte en på rot planterade i kruka, då var den ca, 1,5 m. nu är det sista året den är med. Plantera ut och så börja på ny kula. Det är förstås lite fix och knop men det har det varit värt:)Vi har under lång tid handlat med julgranar så stöld har det aldrig varit tal om utom när vi själva blev av med ett par hundra som var huggna framburna och nätade. Tur att man inte kom på de jäklarna när man var utrustad både med motorsåg och yxa;)
Du är ju riktigt rolig Bo Reyer i Sala! ;) Jag har aldrig tjyvat gran, och kommer att köpa som vanligt av gubben i svängen. Jag går runt och sniffar barr en stund, sen säjer han “Den här ska du ha” och den är alltid den perfekta granen! Dessutom ömmar jag lite för honom… alltid är han snuvig och rödögd, fy fan för att stå och sälja julgranar!
I mina trakter är det väldigt gott om gran men enbuskarna för en tynande tillvaro, ofta får man intrycket att de “kvävs” av en expanderande granskog.
Kanske är det inte så överallt, men här i örebrotrakten hoppas jag att det tjyvas gran och inte en!
En liten tallbuske kan oxå vara fin till jul, om man nu ska hålla på och släpa med trän till jul överhuvudtaget…
De få fina enar som finns kvar ska vi vara rädda om tycker jag!
Säkert inte.
Jag tror det är gamla betesmarker som börjar växa igen med unggran som är största hotet mot enarna. I ledningsgator bevaras ju snarare en flora som fanns förr då man där håller undan alla trän som kan bli så höga att de hotar ledningarna.
Brukar t ex hitta svart trumpetsvamp i kanten av ledningsgator som i övrigt går genom planterad granskog där det “bara” växer trattkantareller…
Sammanfattningsvis hoppas jag att skogsägare fäller mycket granar till jul så att det blir lite ljusare i granskogen…fast det går nog inte att avyttra så mycket julgranar som man skulle önska på vissa platser.
Men med dagens priser på julgran borde det vara en lönande affär i alla fall, trots att en o annan “tjyvar” sin egen gran!
Det är väl mest ni som bor ute i bygderna.
I storstäderna säljs väl mycket julgranar de närmaste veckornas framöver.
Det borde väl rimligtvis vara tvärtom, med tanke på vem som har mest skogsarealer!
Trodde julgranar var typiaskt svens exportvara om det nu handlas över gränser med dem överhuvudtaget.
Hur fraktas de?
Är det verkligen miljövänligt att göra så, även om de kommer med tåg så borde det ju vara mer ekonomiskt att hugga dem så nära avsättningsorten som möjligt?
Tips till er som vill stjäla en fin gran i skydd av mörkret!
Gå ut på dagen o titta ut ett bra ex. Sätt upp en reflexblicka eller reflexband på granen. Gå sedan dit på lämplig tidpunkt efter mörkrets inbrott med en ficklampa o såg.
Lys o titta, se vart det glittra. Sedan är det bara o såga o kånka…pusta o stånka. Lycka till…
JULKLAPP TILL MICKE!!! SVARA
Bo Reyer, en sak kan vi nog alla konstatera och vara överens om att ett ev PG skall definitivt inte du ha hand om, som den tjuv du utger dig för att vara! Dessutom är det väl lite väl magstarkt att du skall få hjälp med muta någon som plockar bort kritiska inlägg om dig. Tror nog att du kommer att bli anmäld för tjuvfiske också.
/Kommundirektören 2008-12-08 09:14:23
Stjäl ni i butiker också eller är det bara utomhus det är ok att stjäla? Det här är en märklig tråd, tycker jag. Om man inte vill betala för en julgran kan man väl strunta i att ha en? Jag har alltid tyckt det var mest sorgligt att ha ihjäl ett helt träd bara för att ha som prydnad en kort tid.
Jag tycker inte heller att stöld är ok, men är mycket kluven i frågan då det otvivelaktigt finns ett stort gallringsbehov i många granskogar / planteringar, och har inte mycket till övers för det moderna skogsbrukets metoder och landskapspåverkan!
Men nog borde väl skogsägarna satsa på granförsäljning istället för att granar importeras från “skogsfattiga” länder som Danmark och Tyskland!
Ofattbart slöseri med naturresurser!
Själv har jag dock inte nyttjat julgran i vuxen ålder.
Men barnen tycker ju om denna tradition.
Bo Reyer, känner du möjligen förundersökningsledaren Roger Eriksson ( han bor ca 1500 meter från dig, Skyttegatan)? Han har lagt ner för-undersökningen av anmälan om granstöld, orsak avsaknad av bevis. Ny anmälan kommer, och den fylls på med tall samt kräftor. Var han med?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.