0 313 visningar

21 svar

bilder

smart?

15 maj 2006 kl. 15:40

hej

vill bara försöka skicka en bild med anledning av att Lena M bett om hjälp med detta förfarande.
vet ej om jag är smartare…?

detta är ingen ticka

0

bo e

15 maj 2006 kl. 15:47

Jag är då en ung, smart man som lyckats med detta!

Till Lena M vill jag säga att det är förmodligen bara så att du använder bilder som har antingen fel filformat (inte jpg-fil) eller att de är större än den maxstorlek som anges i instruktionerna.
Denna bild har jag hittat på Internet, och jag tror den varit publicerad på guiden tidigare, alltså uppfyller den guidens krav och då är det inga problem.

Lycka till med bilderna, Lena M, och förresten, vill du gissa vad denna bild är för svampart?

0

Irene A

15 maj 2006 kl. 15:51

Bra bild på almskivling! Beskriv nu hur du gjorde när du skickade bilden.. att beskriva är lite svårare än att göra det.

0

Irene A

15 maj 2006 kl. 15:56

Äsch då, jag såg inte det andra meddelandet innan jag skickade mitt..

Kommer vi att få se bilder som du själv har tagit på okända svampar framöver, Bo?

0

Bo E

15 maj 2006 kl. 16:16

Beskriva och beskriva…jag måsate erkänna att det är svårt att beskriva tydligare än de instruktioner som Michael K ger när man ska till att skicka bilder.
Jag ville bara testa om det funkade och påpeka att det kanske inte alls är så att Lena M gör fel utan att det beror på bildernas storlek och/eller filformat.
Problemet kanske snarare är hur man överför bilderna på rätt sätt från digitalkameran till datorn.
I mitt fall behöver jag i så fall låna en digitalkamera och ladda ner programvara för att tanka in bilder i en dator. Det har jag gjort förr, i helt andra sammanhang än svamp, men sen dess har all programvara bytts ut och jag har inte lyckats få det att fungera i det nya systemet.
Kan i o f s anlita experthjälp för detta ändamål och hoppas i så fall att det fortfarande är fritt att skicka bilder även framöver, då jag aldrig innehaft några andra kort än busskort och lånekort i biblioteket, vilket brukar krävas om det ska vara avgifter på nättjänster.

0

Lena M

15 maj 2006 kl. 17:14

Nu blir jag avundsjuk, men vänta bara jag kommer igen !!! Lena

0

Hans v E

15 maj 2006 kl. 17:23

Hypsizygus med bruna skivor!?

0

Irene A

15 maj 2006 kl. 19:45

0

Hans v E

15 maj 2006 kl. 22:37

Och?

0

Irene A

16 maj 2006 kl. 08:57

Det såg ut som om du var skeptisk till almskivling..?

0

Bo E

16 maj 2006 kl. 09:59

Jag letade upp bilden för att försöka identifiera mina fynd på en gammal poppel.
Jag fick tips på guiden att det kunde vara almmussling och sökte den på google.

Detta var den bild som mest liknade mina fynd, fast de är alldeles för ljusa på hatten.
Beror kanske på ljusförhållanden eller att de bleks i torka medan mina fynd var betydligt mer lerbruna i vått väder.
Mina fynd var bruna på både fot, hatt och skivor.
Kom gärna med andra förslag om det finns någon som vet förväxlingssvampar.
Har heller inte fått entydigt svar på om almmussling är vanlig på poppel.

0

Irene A

16 maj 2006 kl. 11:21

Almskivling växer på flera olika lövträd, bl.a. alm, lönn, poppel, asp och oxel.
Normalt är den gråblek på både hatt, fot och skivor, men i torka missfärgas den ibland i brunt. Då brukar hattytan också spricka upp, så att den ser rutig eller randig ut.

Det finns inte så många stora trädlevande hattsvampar att välja på, men i släktet Pholiota (tofs- och flamskivlingar) finns några stycken.

Pholiota destruens, poppeltofsskivling, är blek och fjällig när den är ung, men när den har blivit gammal och vädrets makter har gjort sitt, blir den helt och hållet rödbrun och fjällen blir otydligare.

Pholiota aurivellus, slemmig tofsskivling, är en relativt stor art som också kan förekomma på poppel.

0

Bo E

16 maj 2006 kl. 14:33

Ska kolla in om det kommer små exemplar i år.
De stora förra året hade inga som helst spår efter fjäll eller tofsar utan var släta och fina och helt enfärgat lerbruna, eller som jag vill minnas att jag upplevde färgen: som mjölkchoklad ungefär…

Det är dock inte otroligt att det på denna poppel kan förekomma mer än en art av svamp, den är nämligen mycket stor och delvis murken och avbarkad och har rester efter olika förtorkade svampar som hänger lite här och var på stammen även högre upp än vad man med lätthet kan examinera..och storleksmässigt har de varierat mellan några centimeter till ett par decimeters diameter över hatten.
Hittills är nog almmusslingen den art som bäst överenstämmer med de svampar jag haft tillfälle att syna närmare.

0

Irene A

16 maj 2006 kl. 17:10

Det verkar mest troligt att det är almskivling i alla fall, och det låter som ett spännande träd att undersöka.
Synd bara att du inte har möjlighet att ta bilder av svamparna.

0

Lena M

17 maj 2006 kl. 11:41

Ja du, Bo, det lilla jag lärde mig om bildförminskning / skicka är som bortblåst. Iallafall står det “jpeg” på mina bilder, är det fel då  måntro.  Lena
Väntar fortfarande på någon smart skall komma förbi. Lena

0

Bo E

17 maj 2006 kl. 13:10

Det ska väl vara jpeg-format.
Gå in under “egenskaper” och kolla bildens storlek, i bästa fall framgår det där om du håller dig under de värden som Michael satt som gräns.
Hur du sedan förminskar bilden är jag tyvärr inte kompetent att redogöra för såvida du inte har ett program typ PhotoShop, för där är det en enkel match att göra (nästan) vad man vill med bilder!

0

Lena M

17 maj 2006 kl. 13:32

Visst är det de.
Enkel match att göra vad man vill med bilderna alltså. Jag har lyckats att förminska dem till rätt format, men bara fått med det oväsentliga, svamparna har hamnat i periferin.
Skickligt, eller ?
Under ” egenskaper ” får jag fram filstorlek och diskutrymme ?
Tar en promenad istället, det skall jag väl klara i gråvädret !
Lena

0

Bo E

17 maj 2006 kl. 14:30

Förstår inte vad du gjort med bilderna.
Du ska inte beskära dem, bara förminska dem i antal pixlar eller punkter eller vad det nu heter som gör att de tar mindre diskutrymme.
Det ska på intet vis behöva påverka bildernas proportioner!
Du kan förstås markera ett visst område av bilden, klippa och klistra in i ny fil, så kan du t ex bara göra en bild med bara själva svampen.
Risken kan vara att du försämrar skärpan i den nya bilden om du tar ut en liten del på det viset.
Man får prova sig fram och använda de verktyg som ger bäst resultat!
Lycka till med PhotoShop, jag tyckte också det var lurigt i början, men upptäckte sen vilka fantastiska möjligheter det fanns att förbättra bilderna, enligt mina önskemål!
Kunde t ex klippa bort “döutrymme” i bilden eller “laga” bilder som jag scannat in från gamla spruckna och repiga foton.

0

Lena M

17 maj 2006 kl. 17:32

Inte jag heller !

Följer mitt ” manus ” som jag fick förut och ingenting stämmer.
När jag förminskar bilderna blir de beskurna och så blev de inte tidigare.
Hur gör du för att minska formatet till rek. 800 x 600, eller 50 % ?
P.s. Det hjälpte inte med en promenaden i blåsten, trodde att jag skulle få en “aha-upplevelse” D.S Lena

0

Irene A

18 maj 2006 kl. 08:51

Lena, har du någon bild att skicka, så gör ett försök bara, det har ju lyckats förut!
Om det inte skulle fungera, kan du eventuellt testa att ändra filändelsen genom att skriva dit .jpg istället för .jpeg
Jag vet inte om det har någon betydelse (det skulle Michael ha kunnat svara på om han varit här).

För att beskriva hur man ändrar storleken på bilden, behöver man först och främst veta vilka program du har för bildvisning/bildredigering. Alla har olika sätt att göra det på.

0

Lena M

18 maj 2006 kl. 09:16

Hej Irene !
Skall jag våga göra ett nytt försök ?
Hade problem att förminska bilderna , vet inte hur många försök jag gjort. Vissa blev beskurna, vet inte varför, enär jag gjort som tidigare.
Tycker att proceduren med bildförminskningen var lite långsökt, därför undrade jag om det fanns några enkla steg. Och vilket program jag har låter jag vara osagt, måste be någon titta på detta. testar iallafall med en bild. Går det så går det !  Lena

0

Bo E

18 maj 2006 kl. 13:19

Kanske missförstod jag det då.
När LenaM svarade på mitt inlägg om PhotoShop:
“Visst är det de”

så tolkade jag det som att hon har PhotoShop.
Det kanske var fel.
I så fall har jag inget råd att komma med tyvärr, och för övrigt var det nu ca 5 år sedan jag arbetade i det programmet.
Men bra var det…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone