0 371 visningar

8 svar

Ser ni skillnad?

svampstaff

28 nov 2008 kl. 01:54

PÅ mina och tinas bilder?
Vore intressant..För min kamera kostar 900 och Tinas betydligt mer:)
Jag använder inte stativ, vilket Tina gör..Vore kul att veta om man ska investera i en mkt. dyr kamera..

0

svampstaff

28 nov 2008 kl. 01:58

Nu är det inget illa mot Tina!
För hon ÄR den bästa fotografen här på sajten utan tvekan..Men jag undrar om det beror mer på personen än kameran?

0

Stina i Luddvilka

28 nov 2008 kl. 08:01

Suddiga bilder kan också ha sin charm. Vad är bra och vad är dåligt?
Det är väl betraktaren som avgör det? Utav de två bilderna du visade här så tycker jag bäst om den första. Trots att den är både suddig och urblekt. Om den första kompositionen hade tagits med en annan kamera så kanske bilden hade blivit en av många bilder?

0

Tina Nordberg Kolsva

28 nov 2008 kl. 09:52

Tack för ditt beröm.
Sluta att jämföra och söka bekräftelse. Man blir inte en bra fotograf över en natt. Jag hoppas fortfarande. Stativet köpte jag på mässan för 2 veckor sedan, har inte lagt ut någon bild taget med något stativ. Har provat gorillan och tycker den är ett mycket bra hjälpmedel vid mackrofoto. Min kamera kostade 2100:- begagnad på blocket.De dyker upp lite då och då.Det är inte priset på kameran som avgör resultatet.Det handlar
mycket om vad man vill förmedla med bilden och den konstnärliga ådran. Håller för övrigt med Stina.
Hoppas att du Svampstaff en vacker dag blir nöjd med dig själv.Lycka till.

0

Jeanette P, Luleå

28 nov 2008 kl. 10:10

Jag instämmer med Tina!

Men ska man ta och jämföra så kan jag säga att Tinas bilder är skarpare, ej överexponerade som din översta bild samt så får hon till bättre färger och bättre detaljer.
(Nu jämförde jag Tinas bilder mot dom du har här ).

Men som sagt så har det mkt med fotografen å göra..

0

Madde Småland

28 nov 2008 kl. 16:06

Självklart beror det mer på personen än på kameran men kameran spelar också stor roll.
Det man ska tänka på vid köp av kamera är vad man vill få ut av bilderna. Efter det är det bara övning som gäller.
I början är det viktigt att jämföra med sig själv och inte med andra.
Tänk också på att även en riktigt duktig fotgraf kan ta misslyckade kort men visar aldrig upp dom.

När motivet är bestämt fundera då på vad ni vill ha ut av bilden. Vilken vinkel är den bästa? Hur ska ljuset falla på motivet? Var i kortet ska skärpan ligga?
Efter det tar man många kort ur exakt samma vinkel. Tar sig tid med varje kort för att vara säker på att man försöker få allt rätt på varje bild. Sedan jämför man bilderna och väljer ut den bästa, för trots exakt samma vinkel, avstånd och kamera inställning så blir det små skillnader i korten.

När det gäller Tina och hennes fina bilder så misstänker jag att det ligger mkt tid och arbete bakom henne. Tror också att hon väljer sina motiv utefter hennes sinnesstämmning. Eller?

Försök inte att apa efter ngn annan utan hitta er egen stil. Om 2 personer ska ta kort på tex en stol så blir det 2 helt olika uppsättningar av bilder eftersom vi alla är olika och ser olika detaljer.

Oj, det blev långt det här. Hoppas ingen tog illa upp av lite lätta fototips.

Trevlig helg på er alla!

0

min nya kamera

klas jaederfeldt

28 nov 2008 kl. 17:33

jag har äntligen köpt mej en Systemkamera , så jag får spela med de stora grabbarna. Hoppas på bättre bilder än med min lilla fickkamera (dom blev hyfsade de me) Kameran heter Sony 300 K, och den har den finessen som min förra kamera att jag kan ställa in motivet på skärmen, (behöver altså inte titta i titthålet)  och skärmen går att vinkla så jag inte behöver ligga med kinden i marken när jag skall plåta svamp

0

min nya kamera

Tina Nordberg Kolsva

28 nov 2008 kl. 18:58

Lycka till med nya kameran Klas. Vi väntar på att få se fina bilder.

0

Tina Nordberg Kolsva

28 nov 2008 kl. 19:06

På frågan hur jag väljer motiv vill jag svara. Motiven är givna, det handlar om hur jag ser dem för tillfället. Ser jag något konstnärligt eller försöker jag vara saklig? Hittar jag något nytt blir jag ivrig och avtryckarfingret går som en trummpinne.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone