Igår när jag var ute i skogen hittade jag bitterskivling och en annan svamp som också växte vi roten på ett träd. Vet tyvärr inte vilket. När vi tog i svampen blev våra händer svarta av sporer. Hatten är ung 2 cm, i väta svartbrun under torkning inne gradvis ljusnande från mitten för att till slut bli ljust gråvit, strimmig lite trasig kant fortfarande brunsvart allra ytterst. Skivorna brunsvarta hela tiden, sporer likaså. Foten smal ca 5 mm och ca 5-7 cm lång gulbrun lite krokig. Det skulle vara kul att veta vilken svamp det är om någon kan det efter min beskrivning. Jag hittar den inte i mina svampböcker.
Tack på förhand.
Den svartsporiga svampen låter på beskrivningen närmast som en sprödskivling - om den växte på trädrötterna.
Kännetecknande för dem är att de har bräckliga fötter, normalt växer i täta knippen, och ofta har trådiga velumrester på hattkanten.
Arterna i släktet är svåra att skilja åt utan mikroskop och en bra bestämningsnyckel.
En viss ledning kan man ha om man vet vilket trädslag den växte vid.
Något artnamn vågar jag inte föreslå.
Mörka skivor från början talar iofs mera för ett annat släkte: brokskivlingar - svartsporiga, med ganska breda, marmorerade skivor. De hittas oftast i gräsmattor, komposter, betesmarker och på spillning.
För mig känns dessa mindre troliga att hitta så här års, men svampen du hittade kanske trodde att det var vår?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.