Jag kan inte något direkt om Blek Ostronmussling men tycker att det verkar stämma när jag jämför med litteratur.
Jag hade en fråga i mars om något som jag då trodde var den bleka och fick svar att om den växte på asp så kunde det vara “den nybeskrivna arten Pleurotus populinus “
(Min luktade och smakade nöt.)
Bifogar en bild på denna. Jag vet inte om du blivit något klokare på det här men förhoppningsvis så droppar det in fler svar.
Jag har letat lite på din “Pleurotus populinus” och den verkar vara beskriven 2 ggr 1993 & 1997, men frågan är den om den finns i sverige, I den tjocka boken Funga Nordica som kom ut för några månader sedan, och som bör vara ordentligt uppdaterad ,så finns inte arten med, jag gissar att den då inte har hittats i norden
I USA har man gjort DNA-analyser av sina ostronmusslingar, och kommit fram till att den som man hittar där på asp är en egen art, och gett den namnet Pleurotus populinus.
Jag tror att det kan vara samma art som växer på sälg och asp hos oss, som har gått under namnet Pleurotus salignus.
Den har synonymiserats med Pleurotus ostreatus, för det har inte gått att skilja dem åt mikroskopiskt, däremot vet jag inte om det har gjorts någon DNA-analys av våra ostronmusslingar.
Jag vet inte vad jag ska tro om dem längre ..
Då måste jag testa till sommaren -
om jag lägger lite lättplockad svamp av okänd art i en hög och idogt trampar på en stund, så skulle det med lite tur kunna ligga en förförisk hög med svart trumpetsvamp när jag är klar då??
: )
...funkar det lika bra med träningscykel???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.