0 343 visningar

21 svar

Vad kan det här vara...?

anithau

28 nov 2008 kl. 17:32

Kan det här vara blek ostronmussling el är jag ute och cyklar?
Växte tillsammans med sälgplätt och kantöra.

0

Enelie, Linköping

28 nov 2008 kl. 22:46

Jag kan inte något direkt om Blek Ostronmussling men tycker att det verkar stämma när jag jämför med litteratur.

Jag hade en fråga i mars om något som jag då trodde var den bleka och fick svar att om den växte på asp så kunde det vara “den nybeskrivna arten Pleurotus populinus “
(Min luktade och smakade nöt.)

Bifogar en bild på denna. Jag vet inte om du blivit något klokare på det här men förhoppningsvis så droppar det in fler svar.

0

svammelstaff

29 nov 2008 kl. 01:06

Bävermussling.

0

anithau

29 nov 2008 kl. 09:11

Kära/käre Svammelstaff!
Bävermussling är det inte.

0

Enelie

klas jaederfeldt

29 nov 2008 kl. 11:16

Jag har letat lite på din “Pleurotus populinus” och den verkar vara beskriven 2 ggr 1993 & 1997, men frågan är den om den finns i sverige, I den tjocka boken Funga Nordica som kom ut för några månader sedan, och som bör vara ordentligt uppdaterad ,så finns inte arten med, jag gissar att den då inte har hittats i norden

0

Någon

anithau

29 nov 2008 kl. 13:56

Kan jag få hjälp med min fundering?
Tack.

0

Klas o Enelie

Irene A

29 nov 2008 kl. 16:44

I USA har man gjort DNA-analyser av sina ostronmusslingar, och kommit fram till att den som man hittar där på asp är en egen art, och gett den namnet Pleurotus populinus.
Jag tror att det kan vara samma art som växer på sälg och asp hos oss, som har gått under namnet Pleurotus salignus.
Den har synonymiserats med Pleurotus ostreatus, för det har inte gått att skilja dem åt mikroskopiskt, däremot vet jag inte om det har gjorts någon DNA-analys av våra ostronmusslingar.
Jag vet inte vad jag ska tro om dem längre ..

0

Anitha

Enelie, Linköping

29 nov 2008 kl. 17:00

Ursäkta, det var inte meningen att kapa din tråd.
Jag hoppas att du kan få svar på din fråga.

0

Enelie!

anithau

29 nov 2008 kl. 17:03

Det förstår jag mycket väl.

Men det känns lite taskigt att när jag har ställt en fråga även om folk tycker att den är för simpel att svara, att ingen kan tänka sig att tipsa. Det gjorde ju du och tack för det.

0

Anitha

Enelie, Linköping

29 nov 2008 kl. 17:09

Jag ska försöka starta en ny tråd om detta.
Just nu håller jag på på med den årliga adventstradionen att få ljusslingor att fungera:(

0

Anitha

Irene A

29 nov 2008 kl. 17:14

Jag skulle inte kalla det här trådkapning. Jag skulle ha nämnt att jag tror att du har samma art som Enelie visade - vad det nu är för en..

0

Anitha

anithau

29 nov 2008 kl. 17:16

Enelie!
Det behöver du inte. Min fråga blir inte mer intressant för att den hamnar i en annan tråd. Låt det vara. Det löser sig på något vis ändå. Vår herre i Uppsala brukar ju rädda mig när jag går bet. Kanske han träder in igen.
Tack ändå.

0

Anitha

Enelie, Linköping

29 nov 2008 kl. 20:53

Jag har några fler bilder på musslingar som jag inte har lyckats identifiera och som jag har tänkt att fråga om någon gång.
Men det får bli en annan gång. Jag har inte riktigt ordning på mina bilder för tillfället.

0

Anitha

klas jaederfeldt

29 nov 2008 kl. 21:13

jag upplever iallafall här söderut att blek ostronmussling kommer på sommar och förhöst, så jag gissar att din är en ostronmussling

0

Klas

anithau

29 nov 2008 kl. 21:17

Tack för svaret.

0

Anitha

zingo

29 nov 2008 kl. 23:46

Anithau
det kan säkert vara en ostronmussling även om du är ute och cyklar då och då ;-) 
se dock upp för halka nu på vintern)!
Jag har inte hört talas om att just cykling påverkar svamp att ombildas till någon annan art.

0

Zingo!

anithau

30 nov 2008 kl. 07:34

Men, Zingo! Har du inte hört talas om det experimentet, att om du är osäker, så tar du cykeln och far en sväng. Ibland lyckas det och ibland inte. Den här gången gick det troligtvis bra.
Jag ska vara rädd om mig.
Tack.

0

Cykeltur

Jan A, Uppsala

30 nov 2008 kl. 12:00

Om Anithas cykel är i fas med svampens, så kan turen ge utbyte…

0

Zingo!

zingo

30 nov 2008 kl. 23:43

Då måste jag testa till sommaren -
om jag lägger lite lättplockad svamp av okänd art i en hög och idogt trampar på en stund, så skulle det med lite tur kunna ligga en förförisk hög med svart trumpetsvamp när jag är klar då??
:  )
...funkar det lika bra med träningscykel???

0

Zingo!

anithau

1 dec 2008 kl. 07:50

Du lyckas bäst om du har en gammal mormorscykel. Men pröva, inget är omöjligt. Huvudsaken är att du är utomhus när du cyklar.

0

Zingo!

zingo

1 dec 2008 kl. 12:22

Tack!!
Till sommaren får ni svar på om det funkar..
:-)

0

Zingo!

anithau

1 dec 2008 kl. 12:40

Väl bekomme och avslut för denna gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone