Din första bildserie, bild nr 3, tror jag kan vara Tegelticka.
Jag antar att du har hittat den i Motalatrakten någonstans.
Den lär vara vanlig på västkusten annars sällsynt.
Ett intressant fynd som du har gjort i så fall.
Jag hittade några här utanför Linköping förra året men vet inte hur ovanlig den är egentligen.
Hm, det är svårt att säga om det är samma sort.
Jag har ju bara hittat en gång så jag har ingen direkt erfarenhet.
Den första bilden tycker jag definitivt ser ut som den.
Man kanske borde söka på den på artportalen och se hur vanlig/ovanlig den är i olika delar av landet.
Men nu är det snart godnatt för min del. Jobbardag imorgon.
Jag tyckte också att det var likt tegelticka, men den är lite tjock. Har mest sett tunnare exemplar. Som alltid när det gäller tickor skulle jag vilja veta trädslaget. Men sannolikt är det tegelticka. Vad gäller tickors utbredning i Sverige så finns en fyllig dokumentation här:
http://www.algonet.se/~fungus/tickor.html
Samt på Artportalen förstås.
Tack Skogsfrun för länken. Den har jag sparat undan.
Mina Tegeltickor var också tjocka. Jag vet inte hur stor variation det är när det gäller tjocklek.
På Artportalen lyckas jag aldrig med sökningar av fynd och utbredning. Jag vet inte varför det inte fungerar. Andra verkar lyckas.
Du kanske kan lyckas bättre än jag Svampstaff.
Bild 2: Vänster kant var fäst i stammen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.