0 996 visningar

17 svar

En liten en

Tina Nordberg Kolsva

28 nov 2008 kl. 22:22

Som vanligt är det puttarna jag snubblar över.Den liknar mest en juldekoration att hänga i granen.
Har kommit fram att denna 3mm hängande putt kan vara Badhamia utricularis eller en släkting.
Vad säger ni?

0

AnnaMaria Dalarna

28 nov 2008 kl. 22:27

Julgranskula?  :))

0

anithau

28 nov 2008 kl. 22:36

Läcker.

0

Irene A

29 nov 2008 kl. 17:28

Jag tror att det är en spindelkokong, ingen slemsvamp alls.

0

Bo Reyer

29 nov 2008 kl. 18:16

Snälla Tina! Hur är det med stavningen? Det är inte puttarna du snubblar över utan snarare tuttarna. Hoppas att du inte tar illa upp men mina assosiationer gick inte att hejda! Ha en trevlig helg!

0

Hans v E

30 nov 2008 kl. 00:06

Jag tror det tillhör djurriket.

Skulle puttarna vara felstavat, Bo?

0

Tina Nordberg Kolsva

1 dec 2008 kl. 09:24

Aj aj då, det här tog en annan vändning.
Håller med om att det är spindeln som varit i farten.
Men vilken?
Tack så långt.

0

Irene A

1 dec 2008 kl. 10:01

Det är en riktig konstnär som har gjort kokongen i alla fall, med två sorters trådar, som en varmfodrad taggtrådsbur..

Dom här är gjorda av en spindel som heter Ero furcata:

http://www.spiderling.de/arages/Fotogalerie/Netze/Ero_furcata_Kokon.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2276/1545029206_8771334bfe.jpg?v=0

Men det kanske finns fler som gör liknande kokonger, det har jag ingen aning om.

0

Tina Nordberg Kolsva

1 dec 2008 kl. 19:10

Tack för det. Det verkar vara en ruggig typ kallas både pirat och
kannibal. Känner mig trygg när jag läste att den föredrar andra spindlar till middag.

0

Irene A

1 dec 2008 kl. 19:23

Men det är en liten spindel också, honan är drygt 3 mm, hannen ungefär 2,5 mm..
Jag sökte lite mer på dem, och läste att kokongen är typisk för det släktet - och att det är vanligare att man ser kokongen än spindeln själv, för den gömmer sig på dagen och jagar på natten.

0

En liten en, också

Enelie, Linköping

4 dec 2008 kl. 20:31

Jag tömde kameran idag. Jag har inte använt den på ett tag och hade glömt kvar några bilder i den.

Tack vare dig Tina så behövde jag inte fundera på “jukgranskulan” som jag upptäckte på bilden.

Men vilken svamp är det? Några förslag?

0

En liten en, också

Enelie, Linköping

4 dec 2008 kl. 20:34

...och julgranskula heter det ju!

0

Gullticka

Hans v E

4 dec 2008 kl. 22:15

föreslår jag.

0

Gullticka

Tina Nordberg Kolsva

4 dec 2008 kl. 22:24

Festligt med pyntad ticka.

0

Gullticka

Enelie, Linköping

4 dec 2008 kl. 22:44

Tack Hans!
Det stämmer säkert.
Jag var ute med svampklubben för drygt en månad sedan men tyvärr så märkte jag inte upp bilderna.
Jag vet att vi hittade Gullticka men jag trodde inte att det här också var det.

Den här bifogade bilden däremot var jag säker på, Gullticka.

Tina: Julpyntat och klart:)

0

Gullticka

Irene A

5 dec 2008 kl. 08:14

Enelie, den sista tycker jag ser ut som knölticka istället. Är du säker på att du inte har blandat ihop bilder och namn på tickorna?

0

Gullticka

Tina Nordberg Kolsva

5 dec 2008 kl. 09:08

Bild 2 ser inte ut som en gullticka.

0

Knölticka

Enelie, Linköping

5 dec 2008 kl. 20:00

Jo det stämmer. Det är svårt när man väntar för länge efter utflykten att märka upp korten och dessutom har bråttom:(
Tack för rättelsen båda två.
Nu blev det ordning på dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone