...“då är det väl lika bra att jag skriver till Nisse jag också och ber honom att införa de riktiga namnen istället för de förlegade som enbart konservativa stofiler håller fast vid pga att de inte klarar av tidsenliga förändringar allteftersom arterna berikas”.
Så skriver sign. BaWa.
PUH! Om man kallar kantarell för kantarell så är man konservativ stofil! Ur led är tiden. Fram för de liberala nyskaparna som har gjort språklig revolution genom att kalla kantareller för gula kantareller. Vilket lyft för det svenska språket! I rena förnyelseyran ska jag i morgon gå till Coop och köpa VITA champinjoner. Risken är väl att jag kommer att få problem när jag förklarar vad jag menar. Förmodligen är folket på grönsaksavdelningengamla konservativa stofiler hela bunten som bara känner till begreppet champinjoner.
Eller tänk om det är så illa att de inte vet vad som menas med champinjoner. Nej, de är nog så korkade att jag måste fråga efter VITA champinjoner. Det finns ju så många andra champinjonarter som lätt kan förväxlas. Man kan aldrig vara tydlig nog, det ligger i tiden att hänga med så man inte blir hopplöst efter.
Hej alla debattörer!
Ett välkänt sätt för professionella att få andra att känna sig enkla och utanför är att skaffa sig ett fikonspråk som dom tror att bara de äger, förstår och behärskar. Den dagen det uppstår ett missförstånd bland de professionella för att dom inte förstår poängen med gula kantareller kommer vi andra att le i mjugg.
Det står var och en fritt att förstärka begreppet ”kantarell” med epitetet ”gul”. Man kan vilja göra det för att det får det att vattnas mer i munnen, för att synminnet av ett fantastiskt fynd blir tydligare, av poetiska skäl, för att det följer språkmelodin bättre, för att man vill vara säker på att mottagaren förstår att det inte är trattisar man menar eller av vilket annat skäl som helst.
Svamp-guiden är öppen för alla och jag har iakttagit att det ständigt dyker upp nya personer, som utan att veta vilket getingbo dom trampar i, använder sig av beteckningen ”gula kantareller”. Jag vill påstå att ”gula kantareller” redan är ett etablerat namn i folkmun. Det är bara en tidsfråga innan de professionella får ge vika.
Svampskogshälsningar!
Bengt, personalen på Coop är förmodligen lika ointresserade som du av vilka champinjonarter de säljer, och nöjer sig med att kunna skilja på de vita och de bruna champinjonerna när de packar upp dem i hyllorna. Det är väl helt OK så länge inte kunderna bryr sig heller.
Vad du fortfarande inte tycks ha förstått, är att “kantareller” inte är entydigt, eftersom det betecknar både arten och släktet.
Du har gjort helt klart för oss att artbegreppen inte intresserar dig, men det är faktiskt ditt problem, och inte en inställning som ska prackas på andra.
Om du ska ondgöra dig över att andra vill hjälpa till att förtydliga vilken art de har hittat, är detta fel forum för det.
Här anser i alla fall jag att svamp ska kunna diskuteras ur alla aspekter, även taxonomiska och ekologiska.
Kommer några inlägg in på ett område som inte intresserar dig, kan du ju bara låta bli att läsa, eller åtminstone låta bli att slå ner på dem.
bengt, alla vet att kantareller är gula och alla vet att champinjoner är vita. allt annat är ovidkommande tjafs. det som av vissa kallas för bruna champinjoner har tidigare kallats för skogschampinjoner, eller i danmark för markchampinjoner. portabello är också en slags champinjon, de som kallar kantarell för gul kantarell föredrar kanske namnet namnet brun champinjon på portabello ??
Har du tänkt på ett par saker Irene?
Du har blivit någon sorts självutnämnt riktmärke betr. vad man får tycka och inte tycka. Har du inget annat liv än att sitta framför datorn och mer eller mindre förnedra folk som inte tycker som du? Ett gott råd till dig är att du bör försöka tona ner ditt ego och hamna på “vanligt” folks nivå. Hur ska folk våga ha åsikter här på forumet när du ständigt tror att du vet bäst?
Jag tycker också att ni skall lägga ner, sluta att märka ord o.s.v
Detta som skall vara ett trevligt forum börjar att bli mindre angenämt. Många drar sig nog för att framföra sina åsikter i rädsla för att bli påhoppad.
Nu börjar vi om ifrån början och visar den trevliga sidan, så kram till er stridstuppar. Lena
Ja, jag tycker vi ska försöka hålla oss på en trevlig OCH saklig nivå.
Förespråkarna för “gul kantarell” har faktiskt argumenterat för namnförändringen ett antal gångar, medan motståndarna bara har hävdat att “det heter kantarell därför att det heter kantarell”.
Jag vet att frågan om Kantarell/Gulkantarell är en svensk fråga, men tyckte att ni kanske ville veta vad andra länder har för namn.
Norge /kantarell, Danmark/ Almindelig Kantarel, även hittat namn på Bleg Kantarel, Ametystkantarel, Svaertnande kantarel Frankrike/Chantereelle Tyskland/ Echter Pfifferling, i engelska Philips hittar jag namnet Chantarelle, i amerikanska Philips samma namn, där hittar jag några till som White Chantarelle (C.subalbidus), Red Chantarelle (C.cinnabarinus), Ingenstans hittar jag någon färg framför namnet kantarell på C.cobarius, i dom länderna kanske man klarar av att veta att det är en kantarell utan färg framför namnet, eller också gör man det inte
VARFÖR ?
Hur ORKAR ni ?
Var glada, att ni är frisk och kan kliva ur sängen, och kan gå ut och njuta av naturen istället.
Betyder ett namns vara eller inte vara så enormt myckeINTE UNDRA PÅ ATT DET ÄR KRIG I VÄRLDEN !
Alla människor har bra och dåliga sidor, jag tycker att vi visar de bättre. Lena
Irene är en av dem som tillför allra mest på detta forum. Stort tack, Irene, för alla dina trevliga bidrag.
Bengt däremot tycker jag sällan bidrar med någon sakunskap.
Jah hoppas innerligt att Bengt kan inse att Irene om någon behövs på detta forum. Riskera inte att hon tröttnar genom att hoppa på henne.
Bengt !
Om du läser dina inlägg så måste du väl medge att din framtoning är aggresiv och då speciellt mot Irene A. Utan henne på detta forum skulle vi stå oss slätt !
Visst får man ha olika åsikter , men man kan framföra dem på ett sansat sätt.
Betvivlar inte att du kan en hel del om svamp, men du strider för dina åsikter som det gällde livet.
Ta fram din homoristiska sida som jag vet du besitter istället. Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.