Jag har en fråga:Hur kallt kan det vara innan trattisarna dör?
Jag bor i mellersta skåne och vi har haft en köldknäpp på minus 8 i två dagar för ett par dagar sen.
Är det lönt att köra till svampmarkerna?Det är en bit att köra.
Hej Hasse jag var ute i går och dom hade tagit stryck det var ändast en av 20 som hade klarat sig ocn dom så inte så bra ut heller men gick att steka en handful kom jag hem med men där du går vet ju inte jag hur det är jag kommer inte att leta efter dom mere i år
Hej Hasse. Absolut kört är det inte. Trattar kan liknas vid annat levande. Oss t.e.x. Det är skillnad på vad man tål om man är barn, vuxen eller gammal. Sedan är det ju bra om man är frisk och inte lider av något slags ämnsesbrister. Vidare så är en tvär temperatursänkning värre om man inte först får vänja sig lite vackert (härdning). Nästa fråga blir då vart man ska leta efter dessa supertrattisar. Det har väl kan tänkas mycket med att göra med hur vädret varit genom säsongen och troligen har lokala genetiska skillnader också inverkan. Säkert finns det ytterligare ett antal påverkande faktorer som gör att åtminstone jag ger upp tanken på att räkna ut var jag ska leta.
Däremot kan man med åren och milen i skogen skaffa sig erfarenheter. Jag har några ställen som jag hyser goda förhoppningar om. Ett sånt ställe ska jag knalla ut till imorgon om inte vädret avskräcker (regnar rejält just nu).
Svaret på frågan blir: Ut och leta! Någonstans därute finns dom.
Ja löver däj.
Grethe
Det vart inte mycket till tur idag. Kom iväg så sent så jag skrotade det planerade målet. Jag sparar det till någon ev. dag som jag slipper stressa.
Jag for istället på vinst och förlust till en trakt som brukar ge bra 6-7 mil hemifrån. Kom dit vid 13-tiden tvingades konstatera att det var 5-7 cm snö där. Tog en promenad ändå på 4-5 km och spanade under täta träd där det var snöfritt men hittade inget att skryta med. Det regnade lätt och kom snösjok farande från trädkronorna. Ett sånt snösjok splaschade utan förvarning ner på kartan jag höll framför mig. Tur då att jag inte var nödig på något vis för jag skvatt duktigt. Nä, läget var så att säga måttligt inspirerande. Några trattar i bruksskick såg jag visserligen. Kunde nog ha skrapat ihop en halvliter men då vädret tvingat på mig bomullsfingervantar så iddes jag inte varken ta av dem eller blöta ner dem. När jag går tomhänt hemåt brukar jag dock i tanken rada upp allt som varit positivt med promenaden. Förutom motion och naturupplevelse som ju är givet, så kan det faktiskt vara skönt att slippa bära på en massa svamp när man har nån km till bilen :-)
Zingo,
hur mycket väst?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.