0 1328 visningar

13 svar

Vit ticka på sälg - vilken?

gunhild i Kåddis

30 nov 2008 kl. 13:09

Har varit ute i regnet för att kolla “trollen”. På samma sälg växte kantöra,vinterskivling,strumpticka och denna vita ticka. Kan det vara mjölkticka eller snövit ticka eller nåt annat. den var inte bitter men seg och smakade starkt av svamp.

0

gunhild i Kåddis

30 nov 2008 kl. 13:14

Trollet har det kallt om handen.

0

gunhild i Kåddis

30 nov 2008 kl. 23:24

Ingen som tror nåt om den vita tickan?

0

Irene A

1 dec 2008 kl. 07:05

Har ingen aning egentligen, men den ger lite lönntickevibbar..

0

H

1 dec 2008 kl. 09:02

Det kan vara GlastickaHH

0

H

1 dec 2008 kl. 09:06

Hej Irene A Kan det vara glasticka

0

Irene A

1 dec 2008 kl. 09:37

Glastickan kan ju ha ett liknande växtsätt, både resupinat och hattbildande, men den ger inte det halvgenomskinliga intryck som jag tycker att den brukar ha.
Som sagt, jag vet inte - får ingen klar uppfattning om storleken heller.

0

H

1 dec 2008 kl. 10:56

Glastickan är seg och växer på säljochärintebitter Gunhilds beskrivning kan tyda på glasticka.

0

gunhild i Kåddis

1 dec 2008 kl. 11:36

Tickan är seg jag tuggade en stund den fick en stark svampsmak men inte som bitterticka. Den växer nära marken på en fullstor sälg och var ganska utbredd. På samma träd fanns kantöra och trollhand.

0

Irene A

1 dec 2008 kl. 11:45

Jag vet fortfarande inte hur stora hattarna är, men någon borde i alla fall vara uppemot 5 cm, och jag tycker att det liknar lönnticka. Vad tror du själv, gunhild?

0

Skogsfrun i Obbola

1 dec 2008 kl. 11:58

Glastickan brukar ju inte vara så där kraftigt nedlöpande utan mer bestå av många tätt sittande små hattar. Den är för övrigt rätt ovanlig på sälg.

Jag tycker också att det är mer likt lönnticka, som ju ofta är kraftigt nedlöpande. Men det var en svår en!

0

gunhild i Kåddis

1 dec 2008 kl. 23:29

Irene och skogsfrua, jag vet inte vad jag ska tro jag ska ta mig dit igen när vädret tillåter och hämta en bit så får vi väl besked så småningom.
Jag har inget förslag fått från Nada, hon var ju med när jag fotade den.
Tack för era tips.

0

Hans-Åke

2 dec 2008 kl. 15:11

Gunhild i Kåddis Lönnticka har jagsett på lönn och björk dom är fleråriga det blir mossa på dom växer upp i grenhål och nere vid stammbasen lönnticka trolgtvis

0

gunhild i Kåddis

2 dec 2008 kl. 16:36

Jag har också sett lönnticka och det kan ju vara en sån ska ta reda på det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone