0 712 visningar

28 svar

Vad kan detta vara

Nilla59

30 nov 2008 kl. 19:24

Idag var jag ute i ösregnet så länge jag stod ut. De här små hittade jag på en en liten gren som växte på marken. Den kom inte från något träd.

0

Nilla59

30 nov 2008 kl. 19:29

Det Kanske svårt att se vad som är svamp och vad som är träd på denna. Men svampen är den som är svart och blank. Det ösregnade som sagt.

0

Nilla59

30 nov 2008 kl. 19:34

Är detta möjligtvis ostronmussling. På liggande träd vilket träd kommer jag ej ihåg.

0

svampstaff

30 nov 2008 kl. 19:50

Osäker.Tror det är vanlig grönmussling.För täta skivor.Men är ingen expert.

0

Nilla59

30 nov 2008 kl. 19:57

Är den så ljus på skivorna? Får kolla upp tätheten

0

svampstaff

30 nov 2008 kl. 21:08

Fått för mig att den “äkta” mörka musslingens skivor går ända in mot stammen,grönmusslingens skivor slutar oftast i en fot.Typ liksom..

0

"JAS" Helsingborg

30 nov 2008 kl. 21:32

Jag tror oxå på grönmussling. Den första skulle mycket väl kunna vara cinnobergsgömming.

0

Nilla59

30 nov 2008 kl. 21:55

Denna musslingen slutar ju i en “fot” så det är väl grönmussling då.
Har googlat på cinnobergömming och det ser absolut ut som den.
Tack!

0

"JAS" Helsingborg

30 nov 2008 kl. 22:07

Men även Ostronmusslingen kan eller rätt ofta fot, du kan söka här på forumet så hittar du en del foton från mig på Ostronmusslingen. Det var i stället färg, form och glattheten/lystern i hatten som får mig att tro på Grönmusslingen

0

H

1 dec 2008 kl. 07:20

cinobergömming.

0

H

1 dec 2008 kl. 07:48

Hej Jan Dettären Ostronmussling

0

Hans v E

1 dec 2008 kl. 10:00

Den första har cinnobergömmingens färg, men ser lite för platt och mjuk ut. Skulle därför kunna vara en discomycet i st. f. en pyrenomycet.

5-6 är grönmussling.

0

H

1 dec 2008 kl. 16:21

Nilla Det nog Cinnobergömming

0

Nilla59

2 dec 2008 kl. 13:35

Det där var lite för avancerat för mig. discomycet i st. f. en pyrenomycet Jag har googlat på det och hittar inget jag förstår. Någon som vet?

0

Hans v E

2 dec 2008 kl. 16:20

Diskomyceter = skålsvampar, pyrenomyceter = kärnsvampar (=gömmingar, dynor, svampklubbor, mjöldryga, stubbhorn m.m.).

0

svampstaff

2 dec 2008 kl. 21:12

Discomyseter.pyromyceter. Under vilket namn går gullkrös,brunkrös mm?
krösamyceter?eller gamla kanske krös amos:)

0

klas jaederfeldt

2 dec 2008 kl. 22:20

krösen är gelesvampar i ordningen Heterobasidiomyceter

0

Nilla59

3 dec 2008 kl. 12:35

Kommer den att utveckla sig till en skål senare i utvecklingen. Jag skulle aldrig kunnat gissa att det var en skål.
Vad jag förstår är de olika -“mycet” ordningar har jag rätt? Är det samma som tex Cortinarius?

0

Nilla59

3 dec 2008 kl. 12:37

Jag skrev nog lite luddigt. Jag menar är Cortinarius en ordnig samma som de olika myceternas?

0

Hans v E

3 dec 2008 kl. 13:09

Cortinarius är ett släkte.
Släkten kommer under familjer.
Familjer under ordningar.
Ordningar under riken.

Ordningar slutar på -myceter, familjer på -aceéer.

0

Hans v E

3 dec 2008 kl. 13:11

Ta bort första e:et i -aceéer.

0

Svampsystematik...

Irene A

3 dec 2008 kl. 13:24

Det finns många olika “skolor” när det gäller indelning av svampar. Här är en modern variant:
http://norlins.com/my_flora/fungi_systematic.htm

Diskomyceter och pyrenomyceter är bara det som Hans beskrev, ett förenklat sätt att beskriva svamparna, som inte har så mycket med släktskap och systematik att göra.
Exempelvis hittar man både murklor och skålsvampar i samma ordning (Pezizales), medan “pyrenomycetes” hittas i flera olika ordningar.

Cortinarius är ett av släktena i familjen Cortinariaceae som ingår i ordningen Agaricales.

Här finns en annan översikt som är lättare att förstå sig på:
http://www.wahlens.se/vexter_halland/svampar/hallendska_svampar.htm

0

Svampsystematik...

Nilla59

3 dec 2008 kl. 16:24

Tack snälla för hjälp. Jag har lagt de två sidorna på favoriter. Finns det någon bra litteratur som lättförståligt förklarar?

0

Svampsystematik...

Irene A

3 dec 2008 kl. 18:47

Litteratur som förklarar svampsystematik på ett lättförståeligt sätt - nja..

Kolla i de svampböcker du har till att börja med. I de flesta svampböcker finns en inledande text där man ofta har en schematisk översikt över svamparnas indelning, med de enklaste kännetecknen på olika svampgrupper.

0

Svampsystematik...

Nilla59

3 dec 2008 kl. 21:06

Jag förstår att jag inte behöver gå till biblioteket för att få något att läsa. Det finns ju en hel del att läsa i mina svampböcker. Man har ju samlat på sig en del.

0

Hans v E

4 dec 2008 kl. 12:18

Jag tycker min förklaring är lättförståelig. Fråga mer så ska jag förklara lättförståeligt.

0

Nilla59

4 dec 2008 kl. 21:06

Jättetack Hans det är bra att veta om jag kör fast i svampriket.

0

svampstaff

4 dec 2008 kl. 21:34

Har plockat svamp i över 30år! är 46idag..men det jag lärt mig här under hösten slår allting:)
Just fotandet och att det finns svamp hela vintern?
Tycker det är skitkul faktiskt…

0

katarina

7 dec 2008 kl. 00:41

ev röd rost.svampangrepp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone