Undrar egentligen hur många som hittat den?
Och sen tycker jag mig inte sett några här på forumet?
Dom riktiga verkar vara väldigt stora?Dom jag fann var ca.20cm allt som allt? Och har mera utseendet som halva höstkantareller? Stämmer med M kriekorevs bild i databasen..Sen verkar dom som sagt vara mkt.tidigare på säsongen..
Tycker att färgen på ostronmusslingen kan variera starkt när det gäller hattens ovansida.
Har hittat några riktigt stora ljusa, som jag dessutom tog tillvara och förtärde, tidigare denna säsong.
Det kan ha varit blek ostronmussling, men då visste jag inte att det fanns en sådan spec. art.
Det är ju vanligt med viss skillnad i färgnyans hos individer / fruktkroppar hos de flesta arter.
Dessa växte på asp.
Även på ask har jag hittat ostronmussling, några små hattar satt faktiskt kvar så sent som i fredags!
De bleka (?) ostronmusslingarna på asparna var både många och stora.
Tyvärr var flera ex. lite ålderstigna och angripna av mask. Annars hade det blivit kilovis…
När jag skriver ? efter “bleka” så menar jag att de var bleka till färgen snarare än att jag vet huruvida de var av en egen art “blek”....
Men så var troligen fallet då de flesta fynden av ostronmussling har haft betydligt mörkare översida på hatten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.