De rödbruna nyanserna gör att man nästan kunde börja fundera på klibbticka. Men den nedre delen av hatten är ju ändå tämligen rent grå. Sannolikt är det därför fnöskticka. Helt säker kan du vara om du skär i köttet och ser att det är brunt (klibbtickans kött är ju gulaktigt).
största skillnaden är att fnösktickan har en mycelkärna , det är den som är knölen ovanpå hatten, klyver man svampen lodrätt så ser man att det funns en kärna med annan struktur,
en sådan här mycelkärna går oxå att hitta i Rävticka Inonotus reades samt i Kärnticka Inonotus dryophilus
Nu har jag varit och tagit mig en titt på tickorna och OJ vad många det fanns!! Såg inte dom sist… Nån kniv hade jag inte med mig, dom växer i en slottspark (med övervakningskameror!) så man kan ju inte karva riktigt hur som helst…En del var jättestora, som mattallrikar ung. och väldigt vackra hela bunten!
Den upprätt stående delen av björken
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.