0 404 visningar

17 svar

tickor från idag 1/12

svampstaff

1 dec 2008 kl. 20:20

Finns mkt. av dom här..

0

svampstaff

1 dec 2008 kl. 20:21

en till eldis..

0

svampstaff

1 dec 2008 kl. 21:18

Nån som kan dom här stora “elefantsnablarna” som hände ut över vätterns strand, på en gammal Ek tror jag..

0

svampstaff

1 dec 2008 kl. 23:00

dcy

0

svampstaff

1 dec 2008 kl. 23:01

Halkade?! sorry..

0

Skogsfrun i Obbola

2 dec 2008 kl. 07:36

Är det första bilden i första serien du menar? Vad sägs om ekticka, Phellinus robustus? Ingen av mina specialiteter, men det borde ju kunna vara det…

0

Jan A, Uppsala

2 dec 2008 kl. 09:03

Elefantsnablarna kan nog vara fnösktickor. Har sett liknande - men inte någon så stor!

0

Skogsfrun i Obbola

2 dec 2008 kl. 09:34

Om trädslaget verkligen är ek så är fnöskticka osannolik.

0

Jan A, Uppsala

2 dec 2008 kl. 11:12

Nej, Skogsfrun, den är inte särskilt ovanlig på ek!

0

Skogsfrun i Obbola

2 dec 2008 kl. 11:47

Jaha, då har jag missat något. I Ticksällskapets inventering, som är det största material med substratangivelser som jag känner till, fanns i alla fall bara enstaka noteringar av fnöskticka på ek.

0

svampstaff

2 dec 2008 kl. 12:27

Häftiga och stora var dom iaf.
Ser ut som nåt från forntiden..

0

klas jaederfeldt

2 dec 2008 kl. 12:36

1.Ekticka Phellinus robustus om det är en Ek som de växer på
2.Eldticka Phellinus trivialis, har även kallats Ph.igniarius v.trivialis (stor sälgticka)
3. Döda tickor av något slag
4.Svart eldticka Phellinus nigricans

är vad jag tror

0

klas jaederfeldt

2 dec 2008 kl. 12:37

jag har ännu inte sett någon Fnöskticka på Ek

0

Jan A, Uppsala

2 dec 2008 kl. 12:48

Du har nog inte hunnit se allt ännu, Klas. Men du har kanske fortfarande tid på dig!.;)

0

svampstaff

2 dec 2008 kl. 12:57

phellinus robustus :) låter som svampstaff på latin..

0

jan

klas jaederfeldt

2 dec 2008 kl. 13:36

om fnöskticka på ek inte är spec,ovanlig så borde jag sett den

0

jan

Nilla59

2 dec 2008 kl. 13:41

Vilka fina bilder. Svart eldtcika var helt underbar.

0

serie två..

svampstaff

2 dec 2008 kl. 19:45

Eldtickorna på björkstammen.Dom ser påklistrade ut!!!
Jag gillar dom:) Och satan vilken skog jag har 300m från huset!Där jag aldrig ens satt min fot förut? Megaaspar som ligger i plockepinn sen -04..finns mkt. kvar att utforska, motala ström dalen får vänta:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone