0 206 visningar

11 svar

vad kan detta vara

anne

16 maj 2006 kl. 19:30

Hej!!! jag har vart o plockat murklor idag och undrar om någon kan säga vad jag hittat den ser precis ut som en stenmurkla men är helt vit allt stämmer men inte färgen någon som vet vad detta kan vara? tacksam för svar.

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 20:18

Anne, det finns helt vita stenmurklor

0

anne

16 maj 2006 kl. 22:49

tackar Klas för ditt svar jag visste inte att det fanns heltvita stenmurklor har aldrig hittat dem förr.

0

Bengt Sandh

16 maj 2006 kl. 22:58

Av detta framgår tydligt vikten av att säga rätt namn. Låt oss därför i fortsättningen, för att undvika missförstånd, säga: “I dag hittade jag bruna stenmurklor”. Lika logiskt som gula kantareller, eller gör jag en gigantisk logisk kullerbytta? Vad säger du Irene A., du som kan?

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 23:20

jag har under alla år bara sett det en gång ja me

0

klas jaederfeldt

16 maj 2006 kl. 23:24

inte så solklart här Bengt eftersom stenmurklan kan vara allt från vit-gul-brun-mörkbrun-svart

0

Bengt Sandh

16 maj 2006 kl. 23:36

Klas, då gäller det verkligen att precisera sig för inte kan vi längre nöja oss med att säga enbart “stenmurkla”?

0

Olle

17 maj 2006 kl. 00:38

Jag trodde Bengt var mer än 8 år, men jag hade tydligen fel!

0

Hans v E

17 maj 2006 kl. 12:37

Bengt är mer än 8 år, men han har barnasinnet i behåll och det är en klar fördel, när man dessutom är sakkunnig.

0

Bo E

17 maj 2006 kl. 13:06

Intressant upplysning, alltså murklors färger menar jag, inte att Bengt är drygt 8 år, för det har jag redan räknat ut.

Nej, skämt åsido så var det en intressant upplysning därför att man kanske missar en del murklor när man bara ställer in sökblicken efter en viss brun färg, som dessutom ofta liknar vissa tallkottar!

0

klas jaederfeldt

17 maj 2006 kl. 15:33

den vanligaste färgen är olika nyanser i brunt och svart, vita och gula hör till undantagen ( om det inte är ett ägg förståss)

0

Henrik L

17 maj 2006 kl. 18:59

Bengt: Lägg ned ditt tramsande nu!
Vi har för länge sedan förstått vad du vill säga!

Inte ens en åttaåring skulle orka vara så obstinat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone