Min kamera är inte världsbäst när det gäller foto efter kl 15:00 denna årstiden men här kommer några svampar jag gärna vill ha svar på.
Bild 1 själva stocken kan vara björk, al kanske.
Bild 2 Vilken mussling kan detta vara? Som synes är den stor.
Bild 3 Ribbgrynna?
Bild 4 Vilken ticka?
Tänk att det var en grönmussling de var så stora. Men färgen stämmer.
Jag vet tyvärr inte trädslaget det finns ingen bark kvar. Nu är den så blöt också.
Purpurskinn hade jag aldrig gissat. Den här bilden har jag sparat från nätet och den är inte alls lik.
Är det verkligen ett purpurskinn på denna bilden från nätet? Kanske Violticka?
Nilla59, du skriver att du läst att styvskinn avger röd vätska d.v.s “blöder”. Så är fallet med röddroppig taggsvamp, skarp dropptaggsvamp, blodriskor, blodhätta, kantad blodhätta, oxtungssvamp men inte styvskinn, blödskinn och blödticka. Dessa senare blir bara rödbrunfläckiga vid fuktning och beröring.
NadaL
Jag förstår att det gäller att komma precis rätt sekund. Det skulle vara bra med en svampbok som visar svampen i olika stadier. I alla fall sådana som ändrar sig så mycket som purpurskinn.
Svampstaff
Tack ja du vet det finns inget dåligt väder…...
Hans o Skogsfrun
Jag hittar nog inte dit igen annars kunde jag testat och fotat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.