0 613 visningar

5 svar

Färga med svamp

Nilla59

4 dec 2008 kl. 21:59

Idag har jag inte varit ute i skogen men skickat en bild på hur mycket färg man kan få av 2 liter mycket gamla Svavelgul och Rödgul slöjskivling. De var så gamla så jag fick lägga dem i en gammal nylonstrumpa och knyta år.
Bild 1 visar den obetade och de fyra betade på tofsen.
Bild 2 visar hur mycket färg dessa svampar innehöll.

0

Nilla59

4 dec 2008 kl. 22:02

Det blev alltså fyra bad efter varandra. Det räckte till 250 g ullgarn. Inte dåligt va´?

0

klas jaederfeldt

4 dec 2008 kl. 22:31

vad är rödgul slöjskivling för art??

0

Nilla59

5 dec 2008 kl. 19:39

Ha ha ha ha ja det kan man verkligen undra. Tegelröd skulle det vara.

0

Lena M

7 dec 2008 kl. 15:25

Ja det är otroligt vad färgrika de var. Kan vi inte få se någon bild på vad du förfärdigat av dina garner ???

0

Nilla59

7 dec 2008 kl. 16:54

Jag håller på att spara till en kofta i massa olika färger. Men du kan få se garnkorgen jag kan ta kort på den imorgon. Jag håller på att stickar ett par halvvantar nu ska ta kort på dem när de är klara. Min kamera kan inte ta skarpa kort när det är så här mörkt inne/ute.
Just nu är det bara färgning som gäller.
Kan visa en bild jag har sedan gammalt med nystan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone