Hej !
Har en hund som nosar runt och gräver i skogen och såg i dag var det var..
Det är ett skal på ca 2-3 mm ljus brunt, matt till ytan. Inne där var det en svart packad pulvermassa. Han gräver upp dom , äter dom med god aptit och letar vidare helt självmant. Är det någon som vet vad detta är , kan det vara tryffel?? Och i så fall vilken sort, är det någon som vet vart man kan få mer information .
Hälsningar
Malin
Det låter som hjorttryffel, någon art i släktet Elaphomyces. De har relativt tjocka, knottriga skal, och är oftast 2-4 cm i diameter.
Jag har sett att sådana grävs upp och äts med förtjusning av både ekorrar och rådjur.
I Ryman/Holmåsens “Svampar” kan man läsa att de förr har sålts på apotek, som afrodisiaka till både människor och husdjur.
Om det gjorde någon nytta, vet jag inte - har inte provätit någon själv… Tron på det har nog snarare uppstått p.g.a. att hjorttryffeln är värd för phallosliknande parasiter: svampklubbor (Cordyceps).
Kolla den här bilden, så förstår du vad jag menar:
http://ucsu.colorado.edu/~schadt/truffle_eater.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.