0 570 visningar

17 svar

Brrr Viter hättor

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:27

Här kommer några serier sammanlagt 9 bilder på Vinterhättor (tror jag), på de 2 sista bilder är det någon mysko klump, det kanske är något angrep just på Vinterhättor?

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:29

Nästa

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:30

Och så den mysko klumpen.

0

anithau

6 dec 2008 kl. 14:39

Vill bara uttrycka min beundran för dina fantastiska bilder. Speciellt bild nr 1 i andra sviten.
Härligt.

0

Robban O-hamn

6 dec 2008 kl. 15:22

Samma med dessa bilder JAS, helt otroliga.

0

Irene A

6 dec 2008 kl. 15:55

Bild nr 2 var snygg, som en uppklädd julgran..
“Klumpen” tror jag är svedticka.

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 16:06

Hej Irene A! Svedticka ok, den sitter på undersidan av en boklåga men varför tror du på Svedticka? Tack allihop för att ni gillar bilderna:))

0

Irene A

6 dec 2008 kl. 16:17

Varför svedticka… jaa, för att det ser ut som det? Lite gammal med mörknade porer, typisk hattfärg. Det skulle kunna vara rökticka också, men jag har för mig att gamla porlager blir mer uppslitsade på dem.

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 18:40

Bra svar Irene A! Frågar man dumt så:)) Nej det är så att jag kollade med de 30tal bilder som jag har på Svedticka och inget liknar ju “Klumpen”, så därför undrade jag om det var något specifikt du tog på,  du har så klart sett några fler än jag. Tackar och bockar och ha en trevlig lördagskväll.

0

Tina Nordberg Kolsva

6 dec 2008 kl. 19:09

Vilka gullisar och så fina bilder.
Om vår Herre är mig nådig i morgon, blir det inte regn som lovat.Då ska jag vara ute o rota i markerna hela dagen.

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 19:30

Tack Tina, så hoppas vi på herrens nåd i morgon då!

0

Hans v E

6 dec 2008 kl. 22:07

Om du med Viter hättor menar hättor som växer på vintern kan jag hålla med, men om du menar arten vinterhätta är jag mer tveksam. Möjligen bild 6 och 7 då.

0

Viter hättor /Hans v E*

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 13:49

Jag menar Vinterhättor Hans v E men jag såg inte felet fören det var för sent. Men ok, vad tror du om de andra då, ja de med snö på är så klart ingen lätt sak, de 2 första bilderna går de mer i grå-blått medan de andra går i mer brunt. Jag får kolla dem oxå i nästa vecka.Tack så länge Hans.

0

Viter hättor /Hans v E*

Bo E

8 dec 2008 kl. 14:54

Här kanske är rätt plats att flytta min “hättfråga” till då!

Hittade i söndags något som jag provisoriskt kallade “gråhätta” men den fanns inte med bland hättorna i databasen.
Jag har nu kollat igenom de flesta tänkbara i databasen men ingen stämmer helt.

Den växte på ek, hade en klockformad hatt i gråviolett nyans ungefär stor som toppen av ett pekfinger.
Foten var lång opch mörkare grå, broskig.
Doftade lite “gurka” och hade en liknande vegetabilisk smak.

0

Hätta / Bo E

Bo E

8 dec 2008 kl. 14:55

Kanske inte rätt rubrik:
Försök igen:

Här kanske är rätt plats att flytta min “hättfråga” till då!

Hittade i söndags något som jag provisoriskt kallade “gråhätta” men den fanns inte med bland hättorna i databasen.
Jag har nu kollat igenom de flesta tänkbara i databasen men ingen stämmer helt.

Den växte på ek, hade en klockformad hatt i gråviolett nyans ungefär stor som toppen av ett pekfinger.
Foten var lång opch mörkare grå, broskig.
Doftade lite “gurka” och hade en liknande vegetabilisk smak.

0

Vilken Hätta ??

Bo E

8 dec 2008 kl. 15:21

upp med den lilla “klockan”!

0

Hätta / Bo E

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 17:13

Kanske du menar Dagghätta ? kollas bilden

0

Hätta / Bo E

Bo E

9 dec 2008 kl. 11:33

Tja…tveksam…men om de kan ha lite olika form så stämmer färgen.

Den jag såg var mer avlångt klockformad och hade inte lika tydliga “paraplystag” markerade i hatten som på dina bilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone