JAS!
Gallflugorna hittar du inte nu.Om det är gallbildningar på tickorna och du ser att de har öppnat sig, kan du räkna med att de ligger i förnan under tickan. Så tidigast till våren när värmen kommer så kläcks de och då om du är där på tid och tillfälle kan du se små organgegula 5mm “stora” flugor studsa omkring på bladverken runt om.
Om jag minns rätt så hittar du spår av gallflugan, Agathomyia wankowiczii, enbart på Platticka (Ganoderma applanatum).
Det finns också en Sydlig Platticka (Ganoderma adspersum).
Det är en väldigt liten skål om du tittar på andra bilden av tickan så längst ut till höger i bild hittar du den. Jag skall tillbaka i början av veckan och se vad som hänt och ta med några ex. som jag skall be Sven-Åke Hanson (Puggehatten) att kolla på.
Tack för ditt svar.
Jag har redan hittat den. Undrade just om det var samma. Och sen har du ju en geleskål där också som kanske är stor geleskål och inte violett (fast den är violett).
Grönpricksdynan tror jag också på.
Men om vita skålen inte är långfotad kan det vara någon art i släktet Hymenoscyphus, exempelvis kvistskål - H. calyculus.
Hälsa Sven-Åke!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.