0 613 visningar

19 svar

Lite blandat ögongodis

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:35

Två skålar, Ögonskål men vilken? Och så en liten vit skål??

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:36

Så två bilder på en Ticka men vilken?

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:37

Så tre bilder på Grönpriksdyna, om inte vad är det då?

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:39

Tre Klyvblad, åtminstonde på första, jag blev plötsligt osäker på de två andra, det kan ju vara ett skinn eller en ticka men ni vet så klart och talar om det för mig eller hur:)

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:41

Sista serien för nu. Gullkrös och Ostronskivling med några grannar.

0

Skogsfrun i Obbola

6 dec 2008 kl. 13:53

När det gäller tickan skulle jag gissa på platticka utifrån den vita porytan. De andra småttingarna är omöjliga att bestämma utan att ha sett eventuella porer…

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 14:01

Hej Skogsfrun! Ja det kryllar av Plattickor i området men den “gröna” ovansiden och formen gör mig osäker den är inte så plat och inga gallmyggor på den heller fast alla andra i området är angripna?

0

anithau

6 dec 2008 kl. 14:31

JAS!
Gallflugorna hittar du inte nu.Om det är gallbildningar på tickorna och du ser att de har öppnat sig, kan du räkna med att de ligger i förnan under tickan. Så tidigast till våren när värmen kommer så kläcks de och då om du är där på tid och tillfälle kan du se små organgegula 5mm “stora” flugor studsa omkring på bladverken runt om.

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 15:13

anithau! Så klart det är ju vinter =( tror jag fast det är regn och +4g. Jag vet exakt var den växer så om jag kommer ihåg så skall jag kolla till våren.

0

Irene A

6 dec 2008 kl. 16:01

Du har alldeles rätt i att de två andra inte är klyvblad, det är kantarellmussling istället.

0

anithau

6 dec 2008 kl. 16:01

JAS!
Om det inte är för krångligt, kan du inte redan nu fara dit och kolla de som har gallbildningar, om de har öppnat sig el inte, och sedan rapportera om det här i länken.

0

Platticka

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 22:26

anithau! du har E-post.

0

Platticka

Enelie, Linköping

6 dec 2008 kl. 23:07

Om jag minns rätt så hittar du spår av gallflugan, Agathomyia wankowiczii, enbart på Platticka (Ganoderma applanatum).

Det finns också en Sydlig Platticka (Ganoderma adspersum).

http://64.233.183.132/search?q=cache:CcBCbyW-bP0J:www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/gan_adsp.PDF+%22sydlig+platticka%22&hl=sv&ct=clnk&cd=2&gl=se&lr=lang_sv

0

Platticka

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 23:16

Tack för det Enelie, Linköping.

0

Skålarna

Hans v E

7 dec 2008 kl. 11:49

Ögonskålen verka ha tillräckligt långa hår för att vara den vanliga S. scutellata. Den vita gissar jag har rätt lång fot och då tror jag på trattskål - Crocicreas cyathoidea.

0

Skålarna/ Hans

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 12:09

Det är en väldigt liten skål om du tittar på andra bilden av tickan så längst ut till höger i bild hittar du den. Jag skall tillbaka i början av veckan och se vad som hänt och ta med några ex. som jag skall be Sven-Åke Hanson (Puggehatten) att kolla på.
Tack för ditt svar.

0

Skålarna/ JAS

Hans v E

7 dec 2008 kl. 13:14

Jag har redan hittat den. Undrade just om det var samma. Och sen har du ju en geleskål där också som kanske är stor geleskål och inte violett (fast den är violett).
Grönpricksdynan tror jag också på.
Men om vita skålen inte är långfotad kan det vara någon art i släktet Hymenoscyphus, exempelvis kvistskål - H. calyculus.
Hälsa Sven-Åke!

0

Skålarna/ Hans

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 13:17

Ok. Tack Hans och jag skall hälsa till Sven-Åke.

0

Skålarna/ Hans

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 15:24

Den lilla vita skålen är enligt Sven-Åke, Hårskål inget Svenskt namn men den bör heta Lachnum impudicum på latin. Sven-Åke hälsar tillbaka till dig Hans.

0

Skålarna/ Hans

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 15:40

Ögonskålen är en Scutellinia scutellata, den vanligaste av dem alltså.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone