Det är som vanligt tillgång och efterfrågan som styr priserna. Men 1kg färsk = ca. 100g torkade, så om du fått 40 - 50kr för färska trattisar så bör du ju ha det samma pris + lite till för 100g torkade. Sen är frågan vem du tänker sälja till, en restaurang betalar i regel mer än en vad man kan få av en privatperson om man inte står på en “julmarknad” med torkade i en snygg förpackning.
Jag förstår inte riktigt frågan…Det är ju stor skillnad på om du säljer som privatperson till en annan privatperson, arbetskamrat eller kompis. Hur är svampen förpackad? Lösvikt är ju inget bra alternativ för svampen ska ju direkt efter torkning förvaras i täta kärl. Säljer du stora mängder till en grossist eller till en affär? Ett sätt att kolla prisläget är ju att kolla vad restauranger betalar på hösten. Det enda jag är säker på är att ICA-Maxi tar 69:-/10-20 gram beroende på art. Det finns så många “experter” som tror man kan tjäna storkovan på torkad svamp men det är lång ifrån alla som håller någon kvalité värd namnet.
Har sett på flera ställen från västerbotten o söderut, svensk torkad svamp för så mycket som 79:-/ 10-20gram (ockerpris). De brukar även finnas nåt barkliknande från Italien som nästan alla ICA-butiker har i sitt sortiment, billigare såklart men inget som jag skulle vilja äta ens om det vore gratis.
Lite trist att inte fler kan inse att det faktiskt är marknaden som avgör vad torkad svamp av viss kvalitet är värd. Om afären sätter ett pris och nog många kunder betalar det så är det svårt att kalla det “ockerpris”. Det är väl jättebra att människor i Sverige får chans att tjäna lite pengar på sin svampplockning. Ju mer kunderna är villiga att betala för torkad svamp ju större chans får vi ju alla att kunna tjäna en slant om vi vill!
Luktar lita avundsjuka tycker jag att inte kunna inse detta.
Gunnr!
Det är stor skillnad på Affärens inköpspris till Affärens försäljningspris i butik.
De lägger på 100%. Så det är nog inte avundsjuka som råder. Sedan är det inget ovanligt med de “otrevligheter” som finns uppblandad med den torkade svampen. Som inte syns när den bara ligger i förpackningen.
Till råga på detta så råder det tyvärr stor okunskap hos inköpsansvariga i butikerna, för vad som gäller, ja, tom kunskap om de olika svamparterna.
Det här är en svår marknad.
anithau
Har du belägg för ditt påstående om 100% påslag?
På en beständig vara som torkad svamp har jag fått uppfattningen att butikers marginal vanligen ligger runt 20-30%. Ditt påstående om 100% pålägg ger 44%.
Exempel för den oinvigde:
Om butikens inpris är 100kr och det läggs på 100% så får vi 200. Sedan ska 12% moms bort och då blir det 178,57 kvar. Av ett utpris på 200kr får alltså butiken 78,57 kvar.
Formel: (200/1,12-100)/(200/1,12)=0,44
Om jag har rätt i att en vanligare butiksmarginal på torkad svamp är runt 25% procent så ser det inte alls “ockrigt” ut.
Om vi räknar på en burk som butiken tar 69kr för så blir det så här:
Inköpspriset blir då(69/1,12,75)= 46,20kr
Utpriset blir 69/1,12 = 61,61
Marginal alltså = 61,61-46,2= 15,41
Observera att dessa 15,41 inte är vinst. Butiken har också försäljningskostnader. Jag är inte så insatt i hur mycket som är normal vinst i sådana här bolag men skulle tro att ägaren är nöjd om den hamnar på 5-10%. Om vi gissar på 7 procents vinst i slutändan så har man då tjänat 4 kronor och 31 öre på en burk såld för 69 kronor. Är det då mycket eller lite? Var och en kan ha en egen uppfattning om det men en sak är säker, som Gunnar nämnde här ovan, marknaden bestämmer.
Intressant det här med kinesisk svamp. Hittar den inte nu men någon länkade här i höstas till en artikel i en engelskspråkig japansk tidning. Det handlade om att japanerna sökte nya länder att importera svamp från eftersom de p.g.a rester av bekämpningsmedel inte längre ville ha den kinesiska svampen.
Kanske därför den är billig i svenska butiker nu!
Vi har ju sett hur enkelt det är att kringå det svenska regelverket för gränsvärden i grönsaker. Tycker faktiskt att en varning är på sin plats för den kinesiska svampen tills denna fråga är utredd av någon trovärdig.
JAS
Får du 100gr av ett kilo? Jag får bara runt 68 gr.
Variationerna är stora. Det mesta hänger naturligtvis på hur blöta de är från början.
Jag har inte sammanställt alla resultat än men vi har torkat några ton och det pekar mot knappt 70 gr / kg.
Något som påverkar utbytet positivt är om trattarna stått luftigt några dagar innan torkning, men det blir ju inte riktigt rätt att ta med i utredningen.
Hej Ola! Jag har faktiskt inte vägt så noga utan jag tittade lite i några svampreceptsböcker och i tex. Svampkokboken av Pelle & Ingrid Holmberg och Dieter Endom står det i första receptet. 2l(400g)färska eller 40g torkade trattkantareller. Och det måste ju innebära 1kg färs = 100g torkade. Eftersom jag inte säljer torkad och har aldrig gjort så har jag själv som sagt inte kollat så noga utan utgått från att de som är proffs kommer med riktiga uppgifter, eller hur? Men du som har detta som en del i din affärsverksamhet har så klart koll annars går det ju inte att bedriva en sådan verksamhet på ett lönande vis, jag litar på dig och skall själv kolla nästa gång jag torkar. OBS! I boken finns också följande tabell.
5dl färsk svamp
= 100g färsk
= 2 dl. förkokt
= knappt 100g förkokt
= 1 1/5 dl torkade
= 10g torkad svamp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.