0 504 visningar

10 svar

Svampmjöl/tjurskalle!!

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 18:59

Jo så här är det. Det har snackats en del om bästa sättet att göra svampmjöl på här på forumet ett antal gånger. Jag har i min envishet hävdat att “mortla” är bäst. Nu har jag torkat Ostronmusslingen sega delar ett par dagar, jag brukar göra så och jag brukar mortla och det är ett slitgöra, phhuu! Men skam den som ger sig och det fick jag göra =(  Då sneglade jag på mixern, ja va f-n jag får väl bita i det sura äpplet tänkte jag , i med segheterna i mixern och vrrooomm!!! Det blev det bästa svampmjöl som jag gjort JAG skall aldrig mer slita med morteln, bara så ni vet att även en tjurskallig och envis Smålänning kan ändra åsikt:))

0

Tina Nordberg Kolsva

6 dec 2008 kl. 19:04

Då har du mera disk åxå.;)
Gillar mixern.

0

Lena M

6 dec 2008 kl. 19:08

Ja mixern är jättebra när man vill göra svampmjöl, testa ni som inte har gjort det.

0

anithau

6 dec 2008 kl. 19:39

Hur använder ni svampmjölet sedan?
Till vad mm?

0

Robban O-hamn

6 dec 2008 kl. 19:46

Skulle ha kollat mina ostron i dag men han inte dit. Får ta det nästa helg.

0

GretheF Skåne

6 dec 2008 kl. 20:03

jag har det i köttbullar , piroger och som krydda i såsar kan inte komma på mera just nu men det går åt.

0

anithau

6 dec 2008 kl. 21:31

Tack Grethe!
För tipsen.

0

"JEF"

6 dec 2008 kl. 21:36

Har hört att en matsked svampmjöl ska räcka för att smaksätta en soppa eller sås på ca. en liter. Det är ju väldigt drygt i smaken vet vi alla som prövat.

0

Boman

6 dec 2008 kl. 23:02

Jag har min stavmixer framme för jämnan. Lite trattisar, stolt fjällskivling eller annat torkat i burken och ett par sekunder senare har jag fint svampmjöl lagom till en sås.

0

Svampmjöl/tjurskalle!! /"JEF"

Tina Nordberg Kolsva

7 dec 2008 kl. 10:27

Det ger nog tillräcklig smak, har man rikt förråd kan man ju ta mera.
God gratängsås till tex grönsaker:
1-2 matskedar svampmjöl blandas i en burk cremefraise.
Lite peppar o salt.
Bre över det som ska gratineras.
Visch in i ugnen.

0

Svampmjöl/tjurskalle!! /JEF

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 11:40

Jag bakar en del och det är inte fel att göra svampbröd, alltså jag har i både svampmjöl och lite finhackad svamp i degen allt efter smak och tycke. Mums.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone