0 274 visningar

16 svar

En riktig fuling

Nilla59

6 dec 2008 kl. 20:00

Den här hitatde jag i slutet av augusti i fiskebäckskil. Jag fick inget svar då försöker igen. Inte är den vacker precis men även en ful svamp är en svamp. :o)
Som vanligt kan jag inte trädet den växer på.
Bild 1 Här växer den
Bild 2 uppifrån
Bild 3 underifrån

0

Nilla59

6 dec 2008 kl. 20:05

Kollade om jag lagt ut en svampbild och hittar ett svar på denna svamp, Sydlig sotticka. Det har jag glömt bort. Denna gången skall jag anteckna.

0

klas jaederfeldt

6 dec 2008 kl. 22:02

kan inte säga vad det är, men tycker inte den är värst lik en sydlig sotticka

0

Enelie, Linköping

6 dec 2008 kl. 22:49

En gammal fjällticka?

0

Nilla59

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 22:58

Ett tipps Nilla59. Jag gör så här, jag kopierar hela inlägget klistrar in det i Words, sedan hämtar jag bilderna kopierar dem klistrar in den sist så att säga och drar dem små. Jag har en mapp som heter “mina svampar på nätet” och där sparar jag alla mina trådar i datumordning och någon liten ledtråd.

0

Nilla59

Nilla59

7 dec 2008 kl. 14:07

Jag förstår JAS det är bra idé. Jag brukar namna mina bilder med svaret jag fått här men i detta fallet hade jag missat det.

I detta fallet förstår jag att det inte är lätt eftersom svampen inte var i sin bästa ålder. Men ni som är här på forumet är helt otroliga på att lista ut vad jag visar.

0

Irene A

7 dec 2008 kl. 14:30

Jag kan inte utesluta att det är sydlig sotticka - kommer inte på något bättre alternativ. Visst är det bok den växte på?

0

Östgöten

7 dec 2008 kl. 17:32

En variant, om man vill hitta info om t.ex. sydlig sotticka på forumet, är att googla så här:

site:svampguiden.com sydlig sotticka

Det brukar ge vettigt resultat.

0

Nilla59

7 dec 2008 kl. 18:13

Jag brukar söka på svaren jag får både här och på google. För att jämföra bilder och fakta om svampen. Men tack för tipset.

0

klas jaederfeldt

7 dec 2008 kl. 20:24

jag kan heller inte utesluta att det inte är en fjällticka eller en rökticka eller något annat, men vad är det för glädje med att ha en svampbild som ingen säkert kan säga vad det är, sådana är väl bättre att kasta å sikta på bilder av de som har riktiga kännetecken

0

Nilla59

7 dec 2008 kl. 20:43

Du har alldeles rätt Klas. Den är som jag förstår riktigt gammal. Men jag som är nybörjare frågar dumma frågor. Jag tyckte utseendet var så speciellt att det gick att se trots åldern.

0

anithau

7 dec 2008 kl. 21:14

Nilla59!
Du frågar inga dumma frågor.
Här ska vi kunna fråga om allt. Sedan att vi har kommit olika långt i vår kunskap berikar ju bara.
Fortsätt som du börjat.

0

En riktig fuling/klas

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 21:35

Jaha dö Klas här sitter jag som en riktig nybörjare, istället för att köpa en färdig bok så sitter jag och försöker få ordning på din Tickbok som jag köpte på CD och som jag har skrivit ut på a4 papper fast i a5 format och på båda sidorna. Var och fick dem skurna igår och nu skall de sättas ihop till en bok. Hur jä-la dum får man bli eller måste man vara expert på allt??

0

nilla

klas jaederfeldt

7 dec 2008 kl. 23:21

om man inte frågar så får man inget veta, de e inte att vara dum

0

Jas

klas jaederfeldt

7 dec 2008 kl. 23:27

du måste lagt ner en förmögenhet på skrivarfärg nu

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 09:26

Ja, det är klart att färgen kostar en del men CD.en var inte så dyr och en bok i den digniteten hade nog kostat mer än färgen eller?

0

klas jaederfeldt*

Nilla59

8 dec 2008 kl. 13:32

Tack mina vänner för era inlägg. Jag fortsätter med mina dumma frågor de som inte vill svara på dem behöver ju inte gå in och kolla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone