0 503 visningar

15 svar

svart trumpet svamp

katarina

7 dec 2008 kl. 00:07

jag har äntligen hittat svart trumpet svamp efter 20 år.dock bara 4st små.köpte sedan torkade på coop.gjorde sedan en sås som blev väldigt god.jag undrar nu om det finns någon som ev kan tänka sig att sälja lite torkade svarta till mej?

0

Robban O-hamn

7 dec 2008 kl. 00:12

Stort grattis till fyndet, man blir så glad när man sökt och sökt och hittar till slut. Tyvärr har det varit ett ganska dåligt år här hos mig, så jag har inte själv så det räcker till nästa år. Det är en av mina absoluta favoriter. Men kanske nästa år. Har förstått att man hittade mängder i mellan Sverige i år. Hoppas att någon där är snäll mot dig.

0

Madde Småland

7 dec 2008 kl. 00:19

Har du hittat nu de närmsta dagarna? Jag hittade själv mängder förra hösten men i år har det inte ens blivit 1 liter.
Tyvärr är förrådet sen förra hösten nästan slut men blir det bra säsong nästa höst så kan jag tänka mig att sälja då om du fortfarande behöver.

0

katarina

7 dec 2008 kl. 00:34

jag bor i umeå och sesongen är över.det var i början av oktober som vi hittade dom svarta.ska vi leta svamp nu så är det med spett och svett.snö och kyla råder här.

0

Madde Småland

7 dec 2008 kl. 00:39

Ok. Tyckte det verkade vara för bra för att vara sant. Här är det bara lite vita fläckar här å där men svart trumpet gav upp för längesen i skogarna häromkring.
Snö och kyla låter trevligare än fukt och lera..

0

guza

7 dec 2008 kl. 06:54

Har gott om torkad att sälja - 1:- per gram kostar det + porto.
Mejla guza@telia.com

0

katarina

9 dec 2008 kl. 22:48

tack för ditt svar jag är sugen att köpa,men flyger till kanarieöarna på onsdag.kan jag få återkomma efter 18/12?mvh katarina.

0

guza

10 dec 2008 kl. 07:04

Det går bra-har så det räcker till flera om nån mer är intresserad åxå- men kommer själv att vara bortrest 23/12-2/1.

0

Skånepåg

10 dec 2008 kl. 09:22

Jag har lite svårt att tro att det är svart trumpet du plockat så här års. Plockade själv mycket förra året men betydligt färre detta fast på samma ställe. I min värld var trumpet säsongen slut för 2 månader sedan. Vad tror ni andra.

0

guza

10 dec 2008 kl. 09:26

Å vem säger sig ha plockat nu? Mina plockades i september-oktober- å katarina säger att hon plockade i oktober- däremot för ett par år sedan plockade jag fina i början på december.

0

Skånepåg

10 dec 2008 kl. 09:40

I vilken del av landet då?

0

g

10 dec 2008 kl. 10:06

Södermanland

0

Gös Jonas

10 dec 2008 kl. 10:45

Förra året plockade jag massor av svartisar i månadskiftet nov-dec. Det var ovanligt sent men de stod där likförbannat. Detta var också i Södermanland längs kusten.

0

Skånepåg

10 dec 2008 kl. 11:01

Bara att gratulera, blir en tur till då i helgen för att stämma av.
Trevliga helger på Er

0

Helena i Lund

10 dec 2008 kl. 13:06

Ja förra årets trumpetskörd slog alla rekord! 100 liter blev det, sista hittade jag i slutet på november. Jag har varit väldigt generös, gett bort till vänner och familj, och eftersom jag hittat SJU små fjuttiga på hela denna hösten börjar det tryta i burkarna….. :(

0

Skånepåg

"JAS" Helsingborg

10 dec 2008 kl. 19:16

Jag plockade för 2 veckor sedan i HBG.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone