tänkte höra lite om er andras jultraditioner,är det något som är specifikt just för er?.min far har de 20 senaste åren fångat julgäddan den 19 december i en liten tjärn i malexanderskogarna.likaså har han följt min farfars tradition att skjuta julharen 14 dagar innan jul.tro mig eller ej men han lyckas alltid!.troligen kommer den familjetraditionen att sluta med min generation.själv tänker jag dra nytta av era tips jag fick på julrätter med svamp,tänker även försöka ge mig på vildsvin på julbordet i år!ha en skön och rofylld andra advent allihopa!.
Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om julen numera. Julklappar har vi slutat med, gran likaså och så alla de rätter som man skulle ha på bordet tidigare. Inga små barn som i olidlig spänning väntar på tomten, de är stora nu.
Nej en god bok i brasans sken, lite frukt/ nötter och choklad så är jag nöjd och glad.
Men vänta får du se, det kommer nog många svar på vad folk gör i stugorna i juletid.
Jag älskar verkligen svensk julmat så det tycker jag är det viktigaste på julen. Jag håller stenhårt på dopp-i-grytan som en rätt på bordet.
Att sjunga snappsvisor är också ett trevligt inslag. Tyvärr så är det en tradition som verkar försvinna mer och mer. Jag vill gärna hålla den traditionen vid liv.
Jag har själv infört Gazpacho som mellanrätt på julbordet. (Mellan det kalla och varma.) Den verkar lätta upp matsmältningen och resten av julbordet känns inte alls tungt som man kan uppleva ibland.
Ibland så lagar jag Sillisutta, en varm rätt med färs och matjesill. Jättegott!
Jag önskar också alla en trevlig advent!
Gräddstuvad grönkål är ju något av det viktigaste på julbordet tycker jag, och hem-inlagd sill i olika smaker samt panerad och stekt, inlagd sill/strömming (Op-Andersson till sillen förstås)... Eftersom flera av oss inte äter kött, så brukar vi koka och grillera kålrot på samma vis som julskinkan (kan dock inte riktigt jämföras).
En “tradition” vi, med anledning av klimatförbättringen börjat med, är att ta upp färskpotatis på julafton, men i år har vi för säkerhets skull täckt över landet med presseningar…
Jag har dessutom blivit beordrad att laga sås på svart trumpetsvamp, kryddpeppar och rosépeppar i år, vad de nu skall äta den till, köttbullarna kaske…
Far gör alltid egen julkorv efter urgammalt släktrecept!
Vi äter inte traditionell svaenk julmat.Var och en i familjen har fått önska en rätt. Det har blivit allt från kalkon till pannkaka.Ett par år har vi ätit italienskt, inte billigt men allt är så gott att det går åt.Vad som ska stå på julmenyn i år är inte bestämt.Julskinka har vi förstås o massor med godis, nötter och dadlar.
Åååh RasBohlin grönkål ja det är min absoluta favorit. Jag gör den kokad, mald, stekt i smör, pudrad med socker och kryddpeppar och slutligen få puttra i grädde hur gör du din?
Sen kan jag ge ett tips på vegetarisk alternativ till skinkan som vi tycker är jättegott. Vi tar marinerad tofu och griljerar som vanligt så den blir gyllenbrun. Bra mycket godare än kålrot tycker vi. För några år sedan fanns en nätaffär som hette Piggoliv som sålde låtsasskinka gjord på soja tror jag att den var. Den hade precis den där lite syrliga smak som skinka har. Men den finns tyvärr inte längre.
Bo hittar inte på Karp men väl Braxen. Det borde inte vara några problem att byta ut mot Karp.
Tänk bara på att låta Karpen gå en vecka i ett kar med vatten, så dysmaken försvinner.
Inkokt braxen
line
4 portioner
1 Brax på 2 kg
4 msk ättika
4 msk salt
15 vitpepparkorn
1 liter vatten
Gelatin
1blad/dl fiskspad
(ett par äggvitor och äggskal)
Ju större braxen är ju finare och fetare är den. Den fjällas, rensas och gällarna tas bort. Huvudet ska vara kvar. Dels anser många att det är det finaste på fisken braxentungan!), dels innehåller huvudet mycket gelatinämne. Fisken skärs i bitar och dessa gnids in med hälften av saltet som får ligga i någon timme. Om fisken kokas genast med allt saltet - blir spadet för salt och lämpar sig då inte för gele’ utan måste spädas ut.
Bitarna kokas sedan med kryddorna och vattnet. Koka långsamt upp och skumma. Sjud i ca 20 min. Bitarna tas upp och spadet silas. Uppvärms sedan med gelatin som först legat i några min i kallt vatten och ev. äggskal o äggvita för att få geelet klarare. Silas sedan över fiskbitarna och får stelna. Rätten serveras med sötsur pepparrotsgrädde eller gräddfil med pepparrot och ev. lite socker eller lite vinättika, socker och grädde
Här kommer receptet och historien bakom.
Det kanske bara är jag och Jörn Donner som lagar den här rätten. Eller, så har jag gått på ett Practical joke för länge sedan:) Jag har faktiskt ingen aning. Det är i alla fall en av mina favoriträtter eftersom jag är väldigt förtjust i sill.
Någon gång på 70-talet så hade Jörn Donner en pratshow i TV. I ett program så lagades “Sillisutta”. En rätt som han uppgav var “Finland nationalrätt” och som passade väldigt bra till herrmiddagar.
Jag provlagade den eftersom: det lät så äckligt så att det faktiskt kunde vara gott:)
Jag har under årens lopp frågade div. finländare om den här rätten men ingen har hört talas om den. Varken till namnet eller innehållet. En väninna har t.o.m. letat i gamla finska kokböcker från 1800-talet men inte hittat några uppgifter om den.
Sillisutta:
300-400 g färs (nöt-eller blandfärs)
1 burk matjessill med spad
2-3 dl grädde
Lite ströbröd (för konsistensen)
Smakstyrkan på rätten regleras genom mängden färs som man använder.
Stek färsen på samma sätt som till köttfärssås (men utan några kryddor).
Skär/strimla matjessillen i mindre bitar. Tillsätt dem i färsen och låt dem steka med lite kort på högre värme.
Tillsätt spadet från matjessillen och grädden.
Låt alltsamman puttra på lite lägre värme så att sillen “smälter ner”.
Ta stekpannan av värmen och strö över lite ströbröd som får svälla tills rätten får lagom konsistens. Det ska vara så pass mycket ströbröd så att vätskan försvinner och det är som en klibbig gröt.
Sillisuttan äts varm som tillbehör till jul- eller smörgåsbord.
Den passar också som ensamrätt med potatis och övriga traditionella silltillbehör.
Som kall är det gott som pålägg.
Den går utmärkt att frysa.
Jag hoppas att ni vågar smaka någon gång. Det är faktiskt jättegott!
Rätten heter Vorsmack och introducerades i Finland av marskalk Mannerheim (ursprunget kommer antagligen från Polen) Helst ska det vara lammfärs i den ! Recepten är många; här är ett :
Vorsmack
Denna finska klassiker -som f.ö. var General Mannerheims
favoriträtt- kan avnjutas på den anrika restaurangen König
i Helsingfors.
Ingredienser:
500 g (helst) älgfärs eller ( i nödfall) oxfärs
1 burk matjesill med spad
1 finhackad gul lök
3 matskedar kalvfondskoncentrat eller 1 oxbuljongstärning
1 dl vispgrädde
vatten
ev. ströbröd
Gör så här:
1. Fräs löken och tillsätt därefter färsen och
lår denna få färg
2. Hacka sillen. Lägg i den hackade sillen+ spadet
3. Tillsätt kalvfondskoncentratet, alt. en söndersmulad
buljongtärning. Låt puttra ca 30 minuter
4. Rör ner grädden och späd med vatten till en “lagom”
konsistens. Blir färsen för lös, tillsätt ströbröd.
Nu blir jag eld och lågor.
Det är fantastiskt. Du har löst ett mysterium för mig!
Jag har verkligen ansträngt mig för att få reda på mer om den här rätten men ingen har känt igen den. (?)
Ju mer åren har gått desto mer övertygad har jag blivit om att det kanske var ett skämt som jag gick på.
Jag är inte så förtjust i viltkött men det kan vara väl värt att prova den här varianten någon gång.
När jag lagar den här rätten så får jag tyvärr äta ensam:( Det är sällan som någon vågar smaka när de får höra ingredienserna.
Men nu vet jag att det inte bara är jag som älskar den här rätten i alla fall och att den faktiskt existerar.
Jag antar att du också har provat den någon gång?
Ja, nån gång för evigheter sen….
Det är en klassisk krogrätt i Finland, åtminstone på bättre krogar och intas bäst på småtimmarna med snaps eller andra starkvaror! Jag tror J. Donner hade hittat på en egen version av den och eget namn likaså! ;-D
Om man googlar på ‘vorsmack’ så kommer det upp en massa sajter men tyvärr dom flesta på finska!!
Jag ska inte fråga om du tyckte om det.
På småtimmarna kanske allting smakar gott;)
Det blir definitivt inte sämre med klassiska silltillbehör: öl, snaps, knäckebröd och stark ost. Därför tycker jag att det passar bra på julbordet.
Jag ska prova att googla. Jag kan nog bara 5 finska ord men någon läsbar träff kanske det blir.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.