0 729 visningar

9 svar

Schizophyllum

Nilla59

7 dec 2008 kl. 18:55

Jag var ute och googlade på om det finns flera arter av klyvblad. Hittade bara en.
Däremot hittade jag en ev tusenfoting vid namn Schizophyllum sabulosum.

Vanligt klyvblad heter om inte jag har fel: Schizophyllum commune
Anledningen till att jag sökte var att jag tror att jag hittat klyvblad skall fota imorgon.

Någon som vet?

0

Tina Nordberg Kolsva

7 dec 2008 kl. 19:03

Menar du den här?

0

Nilla59

7 dec 2008 kl. 19:06

Ja den var det nog, konstigt va?

0

Hans v E

7 dec 2008 kl. 19:16

Vad är det du vill veta?

Svampsläktet Schizophyllum innehåller bara en art, S. commune - klyvblad.

Skivorna är kluvna och rullar ihop sig utåt för att skydda hymeniet mot uttorkning vid torr väderlek. Hymenium är det skikt av basidier som bekläder skivorna. Basidierna knoppar av sporer.

0

Irene A

7 dec 2008 kl. 20:40

Det finns flera arter i släktet, men bara en i Sverige :-)

0

Nilla59

7 dec 2008 kl. 20:46

Ja det var precis det jag ville veta. Om det finns flera arter av klyvblad framför allt i Sverige.
Sen tyckte jag det var intressant att en tusenfoting också heter
Schizophyllum (i förnamn)

0

Michael Krikorev

8 dec 2008 kl. 20:01

Det finns två arter Schizophyllum i Sverige enligt Funga Nordica. Men den andra arten (S. amplum) är inte alls lik klyvblad, utan påminner mer om en småväxt judasöra. Den är funnen på grenar av asp i Skåne och nyligen överflyttad från släktet Auriculariopsis:
http://images.google.se/images?q=Auriculariopsis%20ampla

0

Monica A

8 dec 2008 kl. 23:27

En bild på klyvblad funnen söder om Linköping nu i höst.

0

Dieter Endom

9 dec 2008 kl. 09:58

även jag hittade klyvblad vid en kort promenad längst söderåsen lördagen 29.11.08. Dom växte på en liggande bok som en matta på ca 4x6 cm. Jag pillade loss några ex och har dom torkat här hemma.

0

Nilla59

9 dec 2008 kl. 12:37

Jag har fotat de som jag trodde var klyvblad idag men batteriet tog slut. (Jag måste verkligen ha en ny kamera.) Jag skall sätta in den så fort det är uppladdat igen. Men jag är inte så säker på arten men nyfiken.
Jag hittade en hel del skoj ute.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone