0 569 visningar

21 svar

Skinn, Ticka eller vad??

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 21:03

Är inge bra på att leta idag, har varit på Julmarknad med familjen så nu tänkte jag vara lat. Vad är det för lila saker jag har hittat?

0

Enelie, Linköping

7 dec 2008 kl. 21:07

Violtagging?
Bara en gissning.

0

BirgittaD

7 dec 2008 kl. 22:25

Jag vet inte vad det är men är helt förundrad hur du får tiden räcka till. Jag är glad för de tratt och vanliga kantareller jag hittade idag när jag skulle plocka mossa till avents-
ljustaken. De torkade trattisar jag hade med till Maspalomas hade räckt till dig med om du hört av digtill Koala.

0

Hans v E

7 dec 2008 kl. 23:24

Det brukar tvistas om vad som är violticka och vad som är violtagging och violticka brukar vinna. Detta var den mest övertygande violtagging jag sett.
Du vet - det finns en svamp med porer, en med taggar (platta “tänder”) och t.o.m. en med lameller i samma släkte - Trichaptum.
Alltså: Trichaptum fuscoviolaceum.

0

Jan A, Uppsala

7 dec 2008 kl. 23:39

JAS! I tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=125056&fnr=1&sok=jan har jag bilder på ollka varianter i “violtickekomplexet”! Taggarna är inte ens särskilt platta…

0

klas jaederfeldt

8 dec 2008 kl. 00:15

jag tycker nog att det ser ut som en violticka, just för att den har platta tänder, i Ryvardens beskrivning skall violtaggingen ha runda tänder, men jag har sett så många mellanformer, både runda taggar, platta taggar och porer på samma träd, så jag vet inte vad jag skall tro längre så jag föreslår att du kallar den Trichaptum SP

0

jan

klas jaederfeldt

8 dec 2008 kl. 00:17

dina taggar skulle jag i så fall vilja kalla tagging

0

Poriga/Taggiga

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 09:12

Ja så mycket klokare blev jag inte och det verkar vara lite oenighet om denna. Jag får väl böka mig in i granbrötet för det är vad det är, ett litet område vid Råån med en massa vindfällor och på en av dem växer de. Jag återkommer i frågan. Tack alla.

0

Poriga/Taggiga

Jan A, Uppsala

8 dec 2008 kl. 09:53

Taggingen anses växa på tall, liksom de flesta “musslingar”, men sen jag börjat titta närmare på alla “violer” jag hittar så blir det allt rörigare.

0

Fler bilder.

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 19:13

Fler bilder på samma som innan, det bör kanske sägas att dessa är små, jättesmå bara några cm i diam.

0

Fler bilder.

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 19:15

3 till.

0

Fler bilder.

anithau

8 dec 2008 kl. 19:39

Fortsätt så här, jag blir aldrig trött på att se dina bilde.
Tack.

0

Fler bilder.

BirgittaD

8 dec 2008 kl. 23:23

Vilka juveler.

0

Klas, Jan m.fl.

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 15:31

Efter mikroskopering så har vi (Sven-Åke) kommit fram till att det är en Violtagging.

0

Klas, Jan m.fl.

Skogsfrun i Obbola

9 dec 2008 kl. 17:26

Hmmm… vad finns det för mikroskopiska skillnader mellan violticka och violtagging?

0

Klas, Jan m.fl.

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 17:47

Hmmm?? Är det ingen skillnad på dem? Vad är det som gör att det är två och inte bara en art då? Jag vet inte, vet skogsfrun?

0

Klas, Jan m.fl.

Skogsfrun i Obbola

9 dec 2008 kl. 18:03

Både Nordic Macromycetes och Ryvarden går på makroskopiska karaktärer. Nordic Macromycetes säger om violtagging: “Hymenophore hydnoid; in all other aspects very similar to T. abietinum, but the two species are intersterile”. Ryvarden har en liknande kommentar. Under violticka berättar han också lite mer om vilka studier som gjorts.

Om de båda formerna inte kan föröka sig med varandra så ska de ju betraktas som två arter. Men jag vill minnas att Irene i en tidigare diskussion hade tagit del av någon studie som visade att det inte var fullt så enkelt.

Jag brukar inte förlita mig på mikroskopet när det gäller violticka/violtagging utan bara på ögonen, i den mån jag förlitar mig alls. Anledningen till min fråga var att jag tänkte att jag kanske missat några nya rön.

0

Klas, Jan m.fl.

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 19:13

Inte vet jag men efter den tidigare diskussionen om denna “viol” så tog jag med den till Sven-Åke och han la den under mikroskopet och konstaterade att den var en Violtagging?? Och jag antog att han tog det på taggarna eller vad man nu skall kalla det. Jag får ta och prata med honom om detta nästa gång.

0

Klas, Jan m.fl.

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 19:15

Skogsfrun, vad säger dig dina ögon om mina bilder då? Vad tror du att jag har fångat?

0

Klas, Jan m.fl.

Jan A, Uppsala

9 dec 2008 kl. 19:16

JAS, gör som jag, kolla alla du hittar, så blir du också tokig!

0

Klas, Jan m.fl.

Skogsfrun i Obbola

9 dec 2008 kl. 19:55

Ja, nu finns det en anledning till att jag inte har sagt något… De flesta är ju väldigt taggiga och fina men samtidigt ser man ju tydliga porer på en del av exemplaren. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska tro.

Jag kan tillägga att jag gjorde ett ex-jobb om tickor på korsikansk svarttall, och där fanns det många violtaggingar som kändes helt klockrena. En del kan ju vara “äkta” violtaggingar, samtidigt som det också finns “hybrider”...

I nedanstående tråd finns Irenes länk till en artikel om violticka och violtagging i Skandinavien. Tydligen har det bildats hybrider under en lång tid av deras utvecklingshistoria.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=96422&view=open&fnr=1

0

Klas, Jan m.fl.

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 21:29

Jag får nog sätta SP. på mina verkar det som. Tack alla för visat intresse och bra länkar m.m. Det är bara att avvakta framtida rön.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone