I det kalla regnet i går hälsade jag på trollhandshasseln – nu med fyra frk! Den stora 95 mm ’lång’ och 60 bred.
Denna frk sambor på EN död och EN levande del av hasselbusken, c. halva på vardera. På den levande finns ytterligare två frk. Nära dessa har en klenkvist med kantöra klistrat sig fast men nu nästan helt ramlat bort. På den döda, med gott om kantöron, finns en mm-liten nykomling! Detta var för de trollhändiga!
Och på en c. 9 cm grov, död hasselstam liggande på marken ganska nära trollhandshasseln växte denna, köttig och mjuk, luktar lätt ruttet – har inte smakat!
Första bilden som den såg ut uppifrån, den andra visar sidan mot substratet, den tredje en ”hattöversida”. Inga borst i kanten.
Nån som vet eller tror?
Nu spånar jag bara, eftersom du vädjar så... Oligoporus? Kommer inte på någon bra kandidat. Antrodia? Stämmer inte, eftersom du beskriver den som köttig och mjuk. Antrodiella? Dito. Lappticka? Knappast på hassel. Tyromyces? Nä... Det enda ytterligare jag kommer på är hasselticka, så frågan är om det helt enkelt kan vara en urblekt sådan?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.