0 646 visningar

8 svar

På levande och död hassel

Jan A, Uppsala

7 dec 2008 kl. 22:01

I det kalla regnet i går hälsade jag på trollhandshasseln – nu med fyra frk! Den stora 95 mm ’lång’ och 60 bred.
Denna frk sambor på EN död och EN levande del av hasselbusken, c. halva på vardera. På den levande finns ytterligare två frk.  Nära dessa har en klenkvist med kantöra klistrat sig fast men nu nästan helt ramlat bort.  På den döda, med gott om kantöron, finns en mm-liten nykomling! Detta var för de trollhändiga!

Och på en c. 9 cm grov, död hasselstam liggande på marken ganska nära trollhandshasseln växte denna, köttig och mjuk, luktar lätt ruttet – har inte smakat!
Första bilden som den såg ut uppifrån, den andra visar sidan mot substratet, den tredje en ”hattöversida”. Inga borst i kanten.
Nån som vet eller tror?

0

anithau

7 dec 2008 kl. 22:40

Snart har du en hel Trollfarm.

Tickan ser ut som gammal ädelost.
Vet ej vad det kan vara.

0

Lena M

8 dec 2008 kl. 14:34

Puttar upp tråden få se om någon har en gissning.

0

Sven-Arne i Linköping

8 dec 2008 kl. 16:08

Var det på hassel, dvs ormhassel (Corylus avellana) eller trollhassel (Hamamelis mollis, som alltså inte är släkt med hassel)?

0

Jan A, Uppsala

9 dec 2008 kl. 12:43

Vill ingen säga vilken ticka det KAN vara på bilden. Ädelost tror jag inte på Anitha, även om doften var gammal!

0

Skogsfrun i Obbola

9 dec 2008 kl. 13:06

Nu spånar jag bara, eftersom du vädjar så... Oligoporus? Kommer inte på någon bra kandidat. Antrodia? Stämmer inte, eftersom du beskriver den som köttig och mjuk. Antrodiella? Dito. Lappticka? Knappast på hassel. Tyromyces? Nä... Det enda ytterligare jag kommer på är hasselticka, så frågan är om det helt enkelt kan vara en urblekt sådan?

0

Irene A

9 dec 2008 kl. 15:07

Jag varken vet eller tror något, men har ett förslag ändå: strävticka.
Liite gul ton ser det i alla fall ut att finnas i den, och den är inte ovanlig på hassel (om det finns eller har funnits alticka där).

0

Jan A, Uppsala

9 dec 2008 kl. 15:07

Tack för förslagen Skogsfrun, men hasselticka tror jag inte det är. Den har jag hittat i de flesta hässlen jag har att rota i. De andra?  Får väl spara en bit till Fytoteket…

0

Jan A, Uppsala

9 dec 2008 kl. 15:16

Tack Irene, ska kolla. Och alticka finns där. Micke fotograferade såna där i våras. Den här var en blandning av resupinat och konsolformad; kanske för att den följt med hasseln i fallet och fått omskola sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone