I går söndag hittade jag lite smått o gott.
Under eklöv i torrt gräs hittade jag en grupp kantareller till min stora förvåning!
De som var mesat täckta av löv o gräs var fräscha men det som stod mer fritt var blekta och vattniga av frost, antar jag.
Det har regnat oavbrutet i ca 5 dagar här sen bsnön gick bort.
Vad tror ni?
Har de stått kvar under snön skyddade av löven eller har de hunnit upp under de senaste 5 dagarna. Den största och bästa var lite större än en 5krona, de mindre ungefär som tumnaglar eller enkronor.
Hittade även en liten grå hätta med klocklik form alldeles intill på ekrot. Storlek ungefär som en pekfingertopp med lång broskig fot.
Några vinterskivlingar på alm stubbe såg jag oxå, men de överraskade mig inte som de först nämnda!
Heter den gråhätta eller nåt annat?
Drog en liten ordvits bara (du råkade skriva “Det har regnat oavbrutet i ca 5 dagar här sen bsnön gick bort.”)
Jag tycker det låter troligt att löven skyddat dem. De skyddar ju Igelkottar. Jag har själv hittat ståtliga kantareller i nov-dec, i löv, i fjol.
Men jag TROR att de varit där ett tag, inte kommit upp nu, på en vecka - det känns så tokigt.
Men vad vet jag?!?!
Jo, att nu måste jag skotta!
Det är lustigt ibland.
Jag hade gett upp t o m de arter du nämner, ja allt förutom vinterskivling, och så går man och hittar kantareller!
Jag var inte alls ute för att leta svamp, egentligen.
Fick bara en aning när jag passerade platsen att man skulle kolla utifall….
Kul överraskning som gjorde promenaden i duggregn riktigt upplyftande!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.