0 547 visningar

8 svar

KANTARELLER UNDER EKLÖV

Bo E

8 dec 2008 kl. 11:45

I går söndag hittade jag lite smått o gott.

Under eklöv i torrt gräs hittade jag en grupp kantareller till min stora förvåning!
De som var mesat täckta av löv o gräs var fräscha men det som stod mer fritt var blekta och vattniga av frost, antar jag.
Det har regnat oavbrutet i ca 5 dagar här sen bsnön gick bort.
Vad tror ni?
Har de stått kvar under snön skyddade av löven eller har de hunnit upp under de senaste 5 dagarna. Den största och bästa var lite större än en 5krona, de mindre ungefär som tumnaglar eller enkronor.

Hittade även en liten grå hätta med klocklik form alldeles intill på ekrot. Storlek ungefär som en pekfingertopp med lång broskig fot.

Några vinterskivlingar på alm stubbe såg jag oxå, men de överraskade mig inte som de först nämnda!
Heter den gråhätta eller nåt annat?

0

Eva K

8 dec 2008 kl. 12:30

Grattis!

Här uppe har vi asnö - den ligger kvar regnet till trots ;)

0

Bo E

8 dec 2008 kl. 12:47

Nej ingen snö på marken här!

Bara blött och lite snöflingor i luften till o från.

Men är det inte för kallt för kantareller att växa nu?
Därav min undran om de stått skyddade UNDER snön och under löven före regnet kom och skjöljde bort allt?

0

Eva K

8 dec 2008 kl. 12:52

Drog en liten ordvits bara (du råkade skriva “Det har regnat oavbrutet i ca 5 dagar här sen bsnön gick bort.”)

Jag tycker det låter troligt att löven skyddat dem. De skyddar ju Igelkottar. Jag har själv hittat ståtliga kantareller i nov-dec, i löv, i fjol.
Men jag TROR att de varit där ett tag, inte kommit upp nu, på en vecka - det känns så tokigt.
Men vad vet jag?!?!

Jo, att nu måste jag skotta!

0

Bo E

8 dec 2008 kl. 12:57

Då tror vi samma sak om kantarellerna.

Ha ha…fattade inte det där med a- och b- snö först!

Är så van att det blir felslag att jag bara tror alla råkar ut för det!

Om det inte kommer mer snö i veckan kan jag ju gå dit igen och se om de växt eller frusit sönder!

0

Bo E

8 dec 2008 kl. 12:59

Nån som har nåt förslag om den grå hättan?

Grå med nästan violett anstrykning, mörkare fot, väldigt tydligt klockformad som en liten kyrkklocka i miniatyr!

0

Lena M

8 dec 2008 kl. 14:20

Kul Bo, här är det vitt men såg iaf. några röksligar / frostvaxingar idag.

0

Bo E

8 dec 2008 kl. 14:45

Det är lustigt ibland.

Jag hade gett upp t o m de arter du nämner, ja allt förutom vinterskivling, och så går man och hittar kantareller!
Jag var inte alls ute för att leta svamp, egentligen.
Fick bara en aning när jag passerade platsen att man skulle kolla utifall….
Kul överraskning som gjorde promenaden i duggregn riktigt upplyftande!

0

Lena M

8 dec 2008 kl. 15:01

Samma här Bo, jag var på väg hem efter uträttningar uppe på samhället och stannade till på väg hem för en koll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone