0 678 visningar

18 svar

OT - Igelkottshjälp

buffy

8 dec 2008 kl. 12:23

I går kväll hörde jag hur det rasslade i en ljusbrunn vid ett källarfönster, och när jag gick och tittade, satt där en igelkott. En stund senare hade den retirerat in i en lövhög i ena kanten av ljusbrunnen, men senare på kvällen var den ute o visade sig igen. Jag satte ned en skål vatten till den, den reagerade inte mkt. Nu undrar jag vad som är bäst att göra, låta den vara kvar i ljusbrunnen som den inte kan klättra upp ur själv och se till så att där finns vatten hela vintern, eller lyfta upp den ur ljusbrunnen och hoppas att den klarar att hitta ett nytt vinteride i trädgården?

0

Tina Nordberg Kolsva

8 dec 2008 kl. 12:33

Nu måste du nog Hjälpa pigge.
Den kan inte hållas vaken över vintern då svälter den ihjäl. Kolla här http://www.ornskoldsvik.se/serviceochtjanster/miljonaturochhalsa/naturskydd/igelkottsinventering/faktaomigelkott.4.1169fb2fff4f12f8a800026455.html
sista stycket om att bygga ett bo.
Lycka till.

0

Bo E

8 dec 2008 kl. 12:45

Har den inte gått ner i din brunn för att sova så ska den nog upp och hitta ett nytt ide?

Vet i o f s inte riktigt vad en “ljusbrunn” är

0

buffy

8 dec 2008 kl. 12:59

Tack för svar!! Den här ljusbrunnen är ca 70 cm djup och 70 x 130 cm stor, med 3 betongväggar och en vägg som är ett källarfönster. Stackars igelkotten har nog ramlat ned i den och därefter byggt ett prydligt bo i ena hörnan av befintliga löv. Den har använt samtliga löv, kanske hade den velat ha fler för att få det varmt nog. Vi får ta och ordna ett bättre ide till den och lyfta upp den dit ikväll.

0

Bo E

8 dec 2008 kl. 13:08

Då förstår jag vad du menar!

Inte så kul att sova med nyfikna människor som glor på sig genom ett fönster kanske!

Hoppas ni löser problemet för den så den får ett gott vinterbo!

0

Lena M

8 dec 2008 kl. 14:18

Åhh, hoppas att det löser sig till det bästa. Jag har inga tips tyvärr men länken Tina skickade inhöll ju en hel del.

0

Enelie, linköping

8 dec 2008 kl. 16:38

Hej buffy!
Jag hoppas att du får möjlighet att hjälpa igelkotten idag.
Förra vintern så vaknade en igelkott ur dvalan mitt i kylan och vintern. Den försökte göra ett nytt bo i en öppnad plastsäck med jord i mitt garage (i brist på annat).
Jag trodde att det skull bli för kallt för den så jag köpte några småpåsar med klöver i en vanlig Icaaffär (djurfoder/kaniner). Jag la klövern utanför ingångshålet till säcken.
Gjorde lite låga stag runt säcken och lade över täcken och filtar.

På våren när jag öppnade säcken så hittade jag ett mycket välbygt bo av klövern.
Lycka till.

0

buffy

8 dec 2008 kl. 18:12

Vi har letat fram en låda och försöker nu få ihop ett bo i stil med det som finns på Naturskyddsföreningens hemsida.  Vi ska samla ihop löv till det imorgon när det blir ljust så att det är färdigt för igelkotten att lägga sig och sova med en gång. Hoppas den vill det!

0

Enelie, Linköping

8 dec 2008 kl. 18:16

Jag håller tummarna buffy!

0

sunshine

8 dec 2008 kl. 18:19

Har du ingen häck eller kompost?förpassa den dit istället..
Tänk jag höll på med en liten pippifågelunge i somras. kämpade med den för att mamman skulle nå den!till slut kom fågelmamman fram. när mamman var en meter ifrån, kom en skata! stördykande och knep fågelungen!!
snacka om lång syn på mig!
men sån är naturen, grym,grym..

0

vem tog kantarellerna?

8 dec 2008 kl. 19:49

ojoj, lilla igelkotten.. du måste berätta hur det går!
har du inga bilder? lycka till nu!

0

buffy

8 dec 2008 kl. 20:12

Jag ska gärna återkomma med rapporter om hur det går! Jag vill inte stressa den med blixten, därför har jag inte försökt fotografera den. Det måtte ha varit förvirrande nog för den när vi har tänt och släckt ljuset i källaren. Vi har ingen öppen kompost pga mördarsniglarna, men vi har buskage som bolådan kan stå i.

0

Boman

8 dec 2008 kl. 21:56

Det yttre är inte så viktigt, bara bäddmaterialet är torrt. Du kan ta halm, hö, löv etc och lägga fram så bäddar den själv. Låda i buskage är bra, då får den lugn. Har du äpplen, utan giftiga skal,torrt hundfoder, kokt ägg eller något sånt så kan du lägga fram det, den behöver all energi, om den vill äta. Inte säkert den gör.

0

Anna

9 dec 2008 kl. 01:05

Hade en igelkott på besök en sommar och den älskade leverpastej, åt och smaskade i sig massor. Tänkte bara tipsa om det. Lycka till.

0

buffy

12 dec 2008 kl. 12:34

Igelkotten introducerades i sitt nya bo i förrgår, nu är det bara att hoppas att den klarar vintern där. Den rullade ihop sig till en boll när den blev flyttad (på en skyffel). Nu har den torrt långt gräs och torra löv att sova i, vi lade en extra hög utanför ingången om den behöver hämta mer bäddmaterial.

0

Tina Nordberg Kolsva

12 dec 2008 kl. 14:15

Bra jobbat och lycka till.

0

Boman

12 dec 2008 kl. 14:37

Att den rullade ihop sig får du ta som ett tecken på att den var vaken och mår bra. Hoppas den klarar vintern i sitt nya hem. Bra jobbat att hitta och hjälpa den.

0

Lena M

12 dec 2008 kl. 14:41

Håller tummarna att den klarar vintern och nog låter det som den fått det bra.

0

Enelie, Linköping

12 dec 2008 kl. 22:02

Det kommer säkert att gå bra.
Du har gjort det så bra som det går.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone