0 1481 visningar

28 svar

Tickor

Tina Nordberg Kolsva

8 dec 2008 kl. 12:53

och annar smått o gott.
1.På hassel 10 cm ser ut som en bulle.Är det så enkelt som klibbticka? Fick ingen klibbtickekänsla.
2 På hassel, lurar på Hasselticka, Dichomitus campestris. Det är väl förstås inte rätt, men av misstagen lär man.
3 Hassel den med. Ingen idé.

0

Tickor mera

Tina Nordberg Kolsva

8 dec 2008 kl. 13:01

1.  På gammal löv lega kan vara asp   ca 2 cm hög rätt kul liten knodd.
2. En suddig bild på ett krös på hassel 1,5-2cm sega o hårda.

3.Den här borde jag inte missa vintertickor en hel bukett stora
över 10 cm.

0

Tickor mera

Tina Nordberg Kolsva

8 dec 2008 kl. 13:01

Bilderna

0

Tickor mera

Tina Nordberg Kolsva

8 dec 2008 kl. 13:06

Vinterticka här.

0

Hans v E

8 dec 2008 kl. 13:18

Tredje bilden tror jag är hasselticka p.g.a. formen.
Femte gullkrös.
Sjätte skulle jag också närmast tro är vinterticka, men den ser ju jättemysko ut.

0

Skogsfrun i Obbola

8 dec 2008 kl. 13:27

Jag tycker den allra första (den misstänkta klibbtickan) ser ut som en eldticka. Ett litet litet snitt i köttet skulle ha avgjort frågan - klibbtickan har ju gulaktigt kött medan eldtickans är brunt.

2-an ser spännande ut. Är den mycket mjuk?

0

2 an

klas jaederfeldt

8 dec 2008 kl. 14:05

gissar på Schizopora paradoxa klyvporing

0

Hans-Åke

8 dec 2008 kl. 14:12

Hej Tina på bild 2 kan vara slingerticka.

0

2 an

Nilla59

8 dec 2008 kl. 14:15

Fina bilder du tagit Tina. Undrars om det är en klibbticka eller eldticka. Spännande! Den ser ju precis ut som en slät bulle.

0

2 an

Lena M

8 dec 2008 kl. 14:28

Inga gissningar men jag undra om de är tagna nu, ingen snö i Kolsva ?

0

Irene A

8 dec 2008 kl. 14:59

Här är mina gissningar:
eldticka
klyvporing
hasselticka
tvåfärgsticka
broskkrös
vinterticka

0

Hans-Åke

8 dec 2008 kl. 15:22

Hej Irene jag har funnit slingertickapå hassel några gånger jag tycker det inte liknar klyvporing

0

Irene A

8 dec 2008 kl. 16:03

Jag är inte alls säker, det skulle t.ex. kunna vara poppelticka också - men slingerticka tycker jag inte att det liknar.

0

Hans-Åke

8 dec 2008 kl. 16:52

Hej irene du kan skicka en bild på poppeltickan jag aldrig set den i min samling har jag bara 88 a tickor hälsningar Hans-Åke.

0

Irene A

8 dec 2008 kl. 17:14

Jag har ingen egen bild av poppelticka, men du kan få en bra länk till en bildsamling av tickor (356 arter på bild - även klyvblad och slingerticka finns med):
http://mykoweb.prf.jcu.cz/polypores/index.html

0

Tickor/ Hans Åke

Alf Pallin

8 dec 2008 kl. 17:21

Den här tickan artbestämdes till poppelticka, Ceriporiopsis aneirina, substrat asp. Kurs för vedlevande svampar Skövde våren 2007.

0

Tickor/ Hans Ã…ke

Hans-Åke

8 dec 2008 kl. 17:54

Tack Alf för den fina bilden på poppelticka tycker du att poppeltickan ser ut så på bild nr 2 från Tina

0

Hans Ã.ke

klas jaederfeldt

8 dec 2008 kl. 20:34

hur kan du säga att den inte liknar klyvporing, den svampen kan ju se ut hur fan som helst

0

Hans Ã.ke

Alf Pallin

8 dec 2008 kl. 20:41

För att förvirra till det på bild två, Schizopora radula?

0

Tina Nordberg Kolsva

9 dec 2008 kl. 09:24

Tack till er alla för tipsen.
Nu är det bara resten kvar.

0

Hans Ã.ke

Hans-Åke

9 dec 2008 kl. 10:33

Hej Clas jag vet att klyvporing kan se ut hur som helst.Men på forummet ska man diskutera svamp sedan Clas använd andra orduttyk

0

Hans Ã.ke

Hans v E

9 dec 2008 kl. 10:43

Men varför har du stavat Klas med C?

0

Tickor/ Hans Ã.ke

Hans v E

9 dec 2008 kl. 10:49

Ansluter mig till slingertickeförslagets anhängare.

0

Tickor/ Hans Ã.ke

h

9 dec 2008 kl. 10:50

Alltså Irpex lacteus.

0

Tickor/ Hans Ã.ke

Hans v E

9 dec 2008 kl. 10:53

Förlåt. Det förra var jag.
Sen undrar jag om Alf P. med Schizopora radula menar Hyphoderma radula? Alltså piggplätt?

0

Skogsfrun i Obbola

9 dec 2008 kl. 11:46

Förvirringen är total… antar att Hans menar slingerpicka och inte slingerticka?

0

hans

klas jaederfeldt

9 dec 2008 kl. 12:01

det finns en S.radula, vet inte om denbytt namn nu men Niemelä kallar den för Hypodontia radula, det är altså ingen Piggplätt

0

hans

Alf Pallin

9 dec 2008 kl. 20:42

Niemelä skriver också hyphodonita paradoxa. Schizopora finns inte i
Käävät puiden sienet.

0

Hans Ã.ke

Irene A

9 dec 2008 kl. 20:48

Oavsett vad den nu ska heta, tycker jag att Schizopora radula låter som ett mycket bra förslag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone