Denna har jag haft vid 2 tillfällen innan men det har inte gått att få ordning på den, jag har fått flera förslag men jag har inte varit nöjd, det är ju svårt med bilder. Men nu har den vuxit till sig och nu liknar den en pytteliten mussling, är det någon som kan nu? Vi pratar alltså en 5-6 mm.
Det ser ut som en art i släktet Resupinatus. Kanske R. trichotis (raggdvärgmussling) som har en svartluden hattöversida:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Resupinatus_trichotis_1.html
Ja, det kan nog vara raggdvärgmussling. Men för att vara säker måste man kika närmare på vilka andra alternativ som kan finnas, t ex i en bra bestämningsnyckel. Att bara köra en “Googlebestämning” efter bilder är ingen säker artbestämningsmetod, även om det definitivt kan vara till hjälp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.