0 326 visningar

5 svar

En liten som vuxit, vad?

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 17:47

Denna har jag haft vid 2 tillfällen innan men det har inte gått att få ordning på den, jag har fått flera förslag men jag har inte varit nöjd, det är ju svårt med bilder. Men nu har den vuxit till sig och nu liknar den en pytteliten mussling, är det någon som kan nu? Vi pratar alltså en 5-6 mm.

0

Michael Krikorev

8 dec 2008 kl. 18:32

Det ser ut som en art i släktet Resupinatus. Kanske R. trichotis (raggdvärgmussling) som har en svartluden hattöversida:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Resupinatus_trichotis_1.html

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 19:00

Kanon Michael Krikorev, visst verkar det vara den, andra bilden i min serie visar ovansidan och de är lika som bär med de som visas på den länken du hänvisar till. 1 månads mysterum är löst, tack och bock för det Michael.

0

Michael Krikorev

8 dec 2008 kl. 22:00

Ja, det kan nog vara raggdvärgmussling. Men för att vara säker måste man kika närmare på vilka andra alternativ som kan finnas, t ex i en bra bestämningsnyckel. Att bara köra en “Googlebestämning” efter bilder är ingen säker artbestämningsmetod, även om det definitivt kan vara till hjälp!

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 22:53

Ja så klart Michael. De skall under mikroskopet i morgon.

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 15:29

Hej Michael, enligt Sven-Åke så är vi rätt på det, alltså en Raggdvärgmussling. Han och röksvamparna hälsar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone