Det här känner jag igen från Klöva hallar förra svampsäsongen, det fanns på döda grenar på marken i lövbackarna och såg verkligen ut som frost men det var det inte. Det blev aldrig av att jag fotograferade det och lade ut här på Svampguiden, men jag undrade vad det kunde vara. Jag tor det är ngnslags svamp.
Liknar det de här?
Foton på döda tunna grenar från förra vinter.
Någon annan ställde en fråga om det men inlägget är troligen raderat.
Vi fick ett mycket utförligt svar då.
Jag mins inte riktigt från vem. (Kanske Krumlinde?)
Det var i så fall någon bildning som uppstår med temperaturväxlingar och fukt om jag minns rätt.
Det här ser också ut precis som på era bilder:
http://www.ilstu.edu/~jrcarter/ice/wood/
Enelie, kan det ha varit mitt inlägg om “tomteskägg ” du tänker på? Hittade “skägg” i hagen och la ut bilderna. Här är länk till min fråga. Tycker det ser ut som Nillas bilder.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=126915&fnr=1&sok=madde&Start=0&Offset=50&6
Jag kan beskriva lite mer om det jag hittade. Det smälte inte när jag gnuggade det i handen utan det var först när jag kramat det i handen en stund som det smälte bort. Då är jag ändå alltid varm om mina händer. Det tog ändå en stund för mig att fatta att det verkligen var frost.
Under ca en vecka innan jag hittade det var det ngn plusgrad på dagarna med mkt dimma och sedan minusgrader på nätterna.
Efter 2 dygn med plusgrader var det borta helt.
Men för att du ska kunna bli helt säker behöver du nog ta med dig en gren in i rums värme och se ifall det smälter. Om inte så är det ngt annat än frost.
Om jag hittar sånt igen ska jag göra omfattande tester på det! Här är 2 bilder på “bildningarna” från Klöva förra året, jag förstår nu varför jag inte lade ut dem här och frågade, de är inte mkt till bilder, jag skulle själv ha sagt att de måste föreställa frost. Men det var plusgrader och mildväder, vi hittade trattkantareller som inte var frysta alls.
dec 2007
Jag lägger mig helt platt och skäms. Men det var precis så som Madde beskrev det. Jag gnuggade det i handen och det smälte INTE. Sen har jag fått svar från Klas gamla arbetsplats där man har en utmärkt frågelåda. Mycket bra service för oss dödliga. Här är svaret. Och Jas du får behålla ditt kylskåp.
Hej!
Det här är en klassiker från den kallare perioden. Det är is och inte svamp! Det är vatten som finns inuti trädet/i träet, och när det fryser och blir till is utvidgar det sig och blir utpressat ut genom porerna i träet och ger det ett mycelaktigt utseende/mönster, som dock försvinner när man rör vid det.
Vänligen
Lars-Åke Janzon
Jourhavande biolog
1:e intendent, Fil Dr
Naturhistoriska riksmuseet
Box 50007
SE-104 05 Stockholm
Nu vet jag varför det inte smälte när man tog i det. Jag träffade en trevlig man idag som också visade sig vara svampintresserad. Jag hade hittat en ny gren med utpressat vatten som jag gick och bar på. Anledningen är att det inte är rent vatten som pressas ut, utan också växtsaft, någon slags socker. Bra va nu vet vi.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.