I dag har jag torkat lite svamp och så här blev det.
Judasöron 1 kg = 42g.
Trattisar 1 kg = 58g.
Ostronmussling 1kg. = 67g.
Men då måste beaktas att svampen är rätt blåt så här års och Judasöronen innehåller så klart alltid mycket vätska men speciellt nu i början av tillväxten, den är som en gelé klump.
hurmm, nu känner jag mig lite som svampstaff när han plockade Kruskantarell. Judasöron får man egentligen inte plocka den växer bara i Sydvästskåne tror jag. Den växer på levande och död ved främst på Fläder/Hylle (sambucus nigra) den finns sporadiskt på Alm och Bok sällsynt på annan ved, jag har hittat den på gran. Den ser ut som öron som sitter direkt på stammen/grenarna av dessa träd. Just nu finns den i massor, jag plockade 800g. på en halv meter Almstam och det märktes inte och jag tror inte att mycelet tar skada av detta heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.