0 639 visningar

15 svar

Hjälp!

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 19:08

Om man hittar detta på sin garage dörr är det då dax att måla? Och
är det en svamp typ Slem svamp?
Rötsvamp?

0

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 19:09

En bild så kanske det blir lättare.

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 19:17

Uj.UJ! Ser ut som Vedplätt tycker jag men jag tror att det inte spelar så stor roll vad du hittar för svamp på garagedörren det är nog tid att skarpa och måla oavsett arten =)

0

Enelie, Linköping

9 dec 2008 kl. 19:21

Jag tror också att det kan vara Vedplätt. Men om det hjälper att måla om det vet jag inte. Mycelet kanske ändå lever kvar i träet. Byta ut panelen?

0

Irene A

9 dec 2008 kl. 19:29

Det är vedplätt. Den är ett tecken på instängd fukt.
Den är en rötsvamp, men inte någon av de aggressivaste, rötan sitter ofta ganska ytligt i veden.

Ta bort den gamla färgen och låt virket torka ur ordentligt, sen på med impregneringsmedel i första hand.
Enbart färg räcker inte, det är för miljövänligt numera..

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 19:46

Jaha Robban då får du användning för din gamla Volvo, använd den gamla motoroljan (spillolja) som impregneringsmedel =)

0

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 19:51

Ja fick hem den i går från volvo verkstaden, dom kan inte garantera något men dom har fixat med lamdasonden. Vad det inte du som hade ett liknande problem. För övrigt är det svampguidens fel att det inte är målat redan. har ju inte tid med sådant nu. Japp så måste det va!!

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 20:41

Ja men nu behöver du inte ränna i skogen för att hitta svamp. För 2 år sedan så skulle vi iväg på ett jobb, vi har en täckt släpkärra! Gissa vad som växte på väggarna när vi öppnade? Just det, massor av Ostronmusslingar, skörda, äta och bygga om, så är det.

0

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 20:49

Jaha hur smakar vadplätt då?
Stuva, steka, önskar det varit trumpeter i stället. Blir lite svårt att skrapa och torka ut dörrarna nu. Det får bli till våren när luftfuktigheten är som lägst.
Hoppas att det inte bara börja jiddras om vårmusseroner då, för då får jag nog sätta dit en Aluminium port i stället.

0

Enelie, Linköping

9 dec 2008 kl. 20:54

Gräddstuvad vedplätt:)
Det vore något dé!

Jag googlade och hittade en sällsynt variant. Men hur man kan känna skillnad på dem det vet jag inte.
Du kanske har ett rödlistat garage;)

http://64.233.183.132/search?q=cache:tT_ivc9jN0sJ:www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/dac_ovis.PDF+%22vedpl%C3%A4tt%22&hl=sv&ct=clnk&cd=2&gl=se&lr=lang_sv

0

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 21:30

Haha det skulle vara nått de Enelie.
Ni är välkommna hem till mig alla,
Är det inte den sällsynta saken kan ni hjälpa mig att skrapa, impregnera
Och måla dörrarna. Ni är ju delaktiga att dom är som dom är.
Mat och husrum står jag för. Sova ja kanske garaget, Äta knyt svampkalas?

0

BirgittaD

9 dec 2008 kl. 21:37

Jag kommer om någon bjuder på svart trumpet lol.

0

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 21:42

Ska fixa till dom jag har. hur vill du ha dom?

0

Enelie, Linköping

9 dec 2008 kl. 21:52

Klart man ställer upp!
Jag kommer.
När vi är klara så kan vi ta vägen över mig och starta om.
Det är som sagt svårt att hinna med när svamskogen lockar.

0

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 22:03

maten står jag för. Ge bara förslag på. Torkade svampar, Svart trumpet, Kalle, Goliat, Trattis, Lökbrosking.
Frysta är Kantarell, trattis och blek taggsvamp. sedan finns ål och flundror och signal kräftor kvar i frysen.

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 22:10

Där ser man vad en garage dörr kan leda till, jag som inte har tid fören i slutet av mars =((

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone