0 288 visningar

11 svar

Dagens svampar..

svampstaff

9 dec 2008 kl. 22:18

Ingen hitt!
Men nån klibbticka tror jag..och några ollonskålar, eller vad dom heter? Set ut som ekollonskal..

0

svampstaff

9 dec 2008 kl. 22:20

några till

0

svampstaff

9 dec 2008 kl. 22:22

Och den vackraste av dom alla,,

0

gunhild i Kåddis

9 dec 2008 kl. 22:23

Är det platt-ticka med gallbildningar du har på den tredje bilden?

0

Irene A

9 dec 2008 kl. 22:24

Roliga bilder!
På den första en rottryffel av något slag, och strimmig brödkorgssvamp.
Osäker på tickan i nästa bild,
men den sista är i alla fall platticka, med gallbildningar och allt!

0

svampstaff

9 dec 2008 kl. 22:27

Och det frågar du MIG Gunhild hahaha….ja har inte en susning…men platt var den,:)

0

gunhild i Kåddis

9 dec 2008 kl. 22:29

Agathomyia wankovicz, så heter flugan som lägger sina larver i dessa gallbildningar i din platt-ticka. Håller med om att den vackraste är flammulinan, en av mina favoriter i vintermörkret.

0

svampstaff

9 dec 2008 kl. 22:29

Ja där ser man:)
är platticka sällsynt?
Tror faktisk det är en klibbticka oxå..ser ut som den jag hittade häromdan…

0

svampstaff

9 dec 2008 kl. 23:21

Snart kanske kameran för närbilder komer hoppas jag:)
det här duger inte..

0

svampstaff

10 dec 2008 kl. 00:46

Måste vara en klibbticka..väldigt lik den jag fann för en vecka sen jue..

0

Skogsfrun i Obbola

10 dec 2008 kl. 08:34

Sista bildserien är mycket riktigt klibbticka. I den näst sista serien har du en vedmussling.

0

Hans v E

10 dec 2008 kl. 10:20

Bredvid gula rottryffeln, som du lärt mig kan se ut så där, har du, som Irene skriver, strimmig brödkorgssvamp. Jag trodde först du med ollonskål menade nötskål, en långfotad, liten blekgul skålsvamp som växer på just ollonskålar av ek.
4an ser ut som alticka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone