0 699 visningar

15 svar

Vilken svamp?

Marixia

10 dec 2008 kl. 15:50

Denna vita svamp verkade som att den hade trillat ner från någon hög gran eftersom den låg på marken i en stor granskog. Det var en månad sedan jag fann den och den var genomblöt och vägde ca 315 gram. Vet någon vad det kan vara??

Bild 1 ovansida, bild 2 undersida

0

Bo E

10 dec 2008 kl. 15:56

Nåt gammalt som trillat ned är nog svårt att artbestämma.

Få se vad expertisen tror.

Jag gissar på nån ruttnande ticka.

0

Irene A

10 dec 2008 kl. 16:06

Det liknar en gammal björkticka tycker jag.

0

svampstaff

10 dec 2008 kl. 17:06

Inte svavelticka?Eller växer bara den på ek typ?

0

Bo E

10 dec 2008 kl. 18:17

Svavelticka växer på flera lövträd. Jag har sett den mest på pil men även på ek.

Svårt för oss att veta vilka träd som stod så nära Marixias fyndplats att den kan ha fallit från det, eller hur den nu kommit dit?

0

svampstaff

10 dec 2008 kl. 20:48

påminde lite om den här otäckingen, jag hittade för ett tag sen.

0

Marixia

10 dec 2008 kl. 21:35

Ja du svampstaff, tycker jag med!
Eftersom den var så tung så tänkte jag att den inte kunde flugit så långt från där den låg på marken. Därför tittade jag bara precis runt den och där fanns bara gran på en yta av ca 15-20 m2. Det hade blåst rejält dagen innan, men?
Tror ej på björkticka, kanske i så fall en mycket anfrätt svavelticka. Men inte heller det stämmer tycker jag, eftersom svaveltickans kant är så rund och välvd. Färgen stämmer inte heller!
Tack i alla fall för alla svar!

0

Madde Småland

10 dec 2008 kl. 23:30

Nu är jag inte speciellt bra på olika lövträd, men det finns ett löv på svampen. Det ser också ut som att pinnen som sticker ut kommer ifrån lövträd. Kanske det kan ge ngn ledtråd? Svampen ser iaf ut att ha vuxit nära eller på ngt lövträd.
Om du kommer ihåg exakt var du hittade det så kanske du kan kolla upp vilka andra sorters träd som finns i närheten.

0

Bo E

11 dec 2008 kl. 11:32

Helt säker är jag inte men tror att det är löv och pinne av björk.
Björkticka verkar under alla omständigheter troligt, björk är oxå ofta det lövträd som växer i blandskog med gran, såvida det inte är nån annan ticka som verkligen växt på gran och fått pinnen o lövet på sig under tiden den legat på martken.

0

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 11:43

Jag tycker att det ser ut som ett löv från Oxel/Rönn. skaftet rätt långt och så ser det vågformigt ut.Någon ettårig ticka är det nog, har du kvar den i så fall vänd på den och ta ett kort, så får vi se.

0

Bo E

11 dec 2008 kl. 13:41

Ja, oxel skulle det kunna vara, tänkte inte på den för den är inte så vanlig i granskog i mina trakter.

Men är inte tickan redan visad från båda sidor?

0

Marixia

11 dec 2008 kl. 18:00

Eftersom jag har tickan kvar så delade jag den och tog kort. Tyvärr ingen vidare fotograf. Försökte ta på det lilla lövet, men det blev bara sudd-sudd-suddigt.
Men kunde konstatera att den luktar friskt av lövträd, ja, faktiskt som av sälg eller ek. Tuggade lite, men det gav inget. Konsistens som kylskåpskall Brie.
Kanske någon hittat den och kastat den där jag fann den bland granarna, vem vet?
Pinnen verkade ha trängt igenom från marken och jag tror den är av björk. Oxel har jag aldrig lagt märke till i “mina” skogar.
Blir glad om fler har någon åsikt eftersom jag aldrig sett en sådan här förut.

0

Hans Åke

12 dec 2008 kl. 09:35

för att komma med fler förslag tickan växte vid gran kan det vara mjölkticka ett förslag till diskution

0

Irene A

12 dec 2008 kl. 10:24

Diskussioner är aldrig fel.. För min del tvivlar jag på mjölkticka med den storleken.

Varför jag tror att det är björkticka, är
1. naturligtvis färgen, men också formen och storleken (jättebra att ha med något i bilden som visar den).
2. jag såg en misstänkt björkpinne i den, och att både den och tickan har ramlat ned från samma träd verkar inte orimligt.
3. det finns rester av en pappersliknande hatthud på den, typisk för björkticka.

0

Hans -Åke.

12 dec 2008 kl. 12:47

jag tog fasta på att den växte i granskog bilden visar på björkticka har den kommit dit ändå.

0

Bo E

15 dec 2008 kl. 13:03

Det är inte helt ovanligt med äldre björkar i granskog.
Man får ivbland uppfattningen att de funnits där längre, men att det växt igen med gran sen det blev ovanligare med betesdjur i skogen.

Ung granskog kan växa upp och “kväva” gamla lövträd.
Kanske står det nån gammal björkstam bland granarna som inte observerats?
Om det är tät granskog på platsen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone