0 283 visningar

10 svar

hjälp med svampfoton

Lena J

10 dec 2008 kl. 16:34

vill ha hjälp med namn på svampbilder från tidigare i år

0

LenaJ

10 dec 2008 kl. 17:07

Ingen som kan hjälpa mig?!
Alla bilder tagna i augusti i år

0

svampstaff

10 dec 2008 kl. 17:13

Läckra bilder iaf:)
Du får nog svar i sinom tid…dom där kan inte jag, inte en susning.

0

Boman

10 dec 2008 kl. 19:05

Den sista, pärlorna var ju urhäftig! Inte en aning om vad det är däremot,

0

Nilla59

10 dec 2008 kl. 19:08

Kan pärlorna vara Nectria peziza har inget svenskt namn vad jag vet.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2008 kl. 19:12

Några slemsvampar är det ju men här krävs det stjärnor tror jag men en gissning på 3an Talgsvamp.

0

Nilla59

10 dec 2008 kl. 19:21

Kan det vara trollsmör på tvåan?

0

Lena J

10 dec 2008 kl. 20:10

Hittade fler bilder på slemsvampar från isomras

0

Lena J

11 dec 2008 kl. 08:07

Tack till er som svarat och kommit med förslag.
Bild 3 med “pärlorna” verkar kunna stämma med Nectria peziza tycker jag.
När det gäller bild 2 har jag själv också funderat på trollsmör.

Kan bilderna den andra serien vara samma svamp? Den övre bilden är tagen i augusti och den undre i juli,alla på olika fyndplatser.

Någon som har förslag på vad bild 1 i första serien kan vara?
Har jobbat i natt och hoppas att någon kommit med förslag tills i eftermiddag då jag sovit klart!

0

Hans v E

11 dec 2008 kl. 10:39

Alla är slemsvampar i plasmodiestadiet, där de tyvärr är mer eller mindre svårbestämbara.
Jag kan bara säga att det varken är Nectria peziza (skålrödgömming, som är en kärnsvamp) eller talgsvamp (som är en gelesvamp.

0

Lena J

11 dec 2008 kl. 14:51

Tack Hans för ditt svar.
Att det är slemsvampar på bilderna var jag själv inne på.
Får väl nöja mig med att “döpa” bilderna till “svårbestämbara slemsvampar” så länge (om ingen annan har några förslag att komma med)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone