0 657 visningar

13 svar

Altickor eller rostöra

Nilla59

10 dec 2008 kl. 18:07

När jag fotade dessa tänkte jag hela tiden på altickor men efter titt i svampboken såg det mer ut som rostöra. Bild 1 och 2
På bild 3 undrar jag om det är styvskinn

0

Hans -Åke

10 dec 2008 kl. 18:56

Hej nilla 59 Rostöra har jag funnit på ek vad det ek. Altickor på hassel och al.

0

Nilla59

10 dec 2008 kl. 19:00

Du har alldeles rätt Hans-Åke jag läser nu att den bara finns på död ekved. Denna fanns på levande al så då är det Alticka då.

0

Hans -Åke

10 dec 2008 kl. 19:07

Bild 3 ser ut som styvskinn växer på hassel ek bok.

0

Irene A

10 dec 2008 kl. 22:26

Håller med om rostöra på bild 3. Den första ser inte ut som alticka, däremot väldigt lik rostöra, det ser i alla fall inte ut som om det finns porer på undersidan.
Är det tänkbart att den växer på ek trots allt?

0

Irene A

10 dec 2008 kl. 22:28

Äsch, jag menade förstås att jag håller med om styvskinn på bild 3..

0

Nilla59

11 dec 2008 kl. 11:50

Jag tycker ju inte heller det liknar alticka. Det har vi så måga här ikring eftersom jag bor bredvid en å och detta träd växer precis vid åkanten. Jag skall gå dit och kolla idag så jag är riktigt säker på trädsorten.

0

Nilla59

12 dec 2008 kl. 16:04

Nu när jag tittat på trädet ser jag att det inte är al. Men eftersom bladen är borta så vet jag inte men kanske någon annan vet
Bild 1 stammen och barken
Bild 2 gammalt löv

0

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 16:10

Trädet är en sälg.

0

Irene A

12 dec 2008 kl. 16:34

Sälg ja, det passar utmärkt med sälgticka på de första bilderna!

0

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 17:14

Det tyckte jag också!;)

0

Nilla59

13 dec 2008 kl. 12:57

Nämen vad skönt. Jag har rådbråkat min hjärna eftersom rostöra bara växer på murken ekved och DET var de ju inte. Jag har tyvärr inte sälgticka i min stora svampbok. Är den flerårig eller är den borta till våren?

0

Jan A, Uppsala

13 dec 2008 kl. 19:05

Klas säger i ‘Tickboken’ att den är flerårig. Jag har sett samma ex levande i 3-4 år så jag säger också det!

0

Nilla59

15 dec 2008 kl. 15:14

Jag längtar verkligen efter tickboken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone