Fast att den är gulgrön är lite skumt. Jag tror inte det finns någon gulgrön Xanthoria. Får springa iväg och hämta lavböckerna… det är bara svampböckerna som finns inom armslängds avstånd… Sådär. Om det är en Xanthoria liknar den mest polycarpa, en art som jag själv inte har sett. Finns på bild här:
http://www.stridvall.se/lichens/gallery/Xanthoria?page=6
Men, som sagt var, gulgrön borde den inte vara. Så det är fortfarande en vild gissning.
Hej! Ja den har vi gott om här,(framför allt på gammal fläder) jag har en massa foton på den men hittar dem inte just nu men som du skriver det är lite skumt med färgen och kanske beror det på att jag upptäckte den på en Fågelbärslåga i en liten springa bakom en flik i barken så den växte alltså i djup skugga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.