0 813 visningar

13 svar

Sockerkrös

klas jaederfeldt

10 dec 2008 kl. 22:38

Exidia saccharina, en svamp som växer på tall, enligt Ryman mindre allmän, detta var trots att jag ränner jämmt i skogen bara 4 fyndet för mej,i mikroskopet skiljer sig denna svamp från Brunkröset på att den har korvformade sporer, Brunkröset har mer eller mindre runda, sedan växer Brunkröset oftast på lövved, ibland även på gran

0

svampstaff

10 dec 2008 kl. 22:55

Men det på bilden är väl på lövved?

0

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 01:12

nej det är en ung tall-låga

0

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 01:14

diameter ca. 8 cm

0

svampstaff

11 dec 2008 kl. 02:11

Mikroskopet får nog vänta!
Det här var synd att bilden blev så kass! För det var det största krös jag sett under min oerhört långa karriär:) det var säkert 40-50cm långt..Men nya kameran är på gång. En cannon Eos1000 blev det:) så nu jälar..

0

Sockerkrös Klas

gunhild i Kåddis

11 dec 2008 kl. 09:31

Om man hittar ett brunt krös på tall kan man då vara säker på att det är ett sockerkrös?

0

Smakar det sött?

Hans v E

11 dec 2008 kl. 10:01

Jag vill alltid veta var namnen kommer ifrån. Det underlättar när man lär sig en svamp.

0

gunhild

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 14:22

jag vet inte om något fynd av Brunkrös (den man ev, kan förväxla den med makroskopiskt) på tall, men säker kan man nog bara vara om man sett sporer

0

Hans

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 14:24

tuggade just nu på en bit, inte tyckte jag att det var sött, rätt så äcklig att ha i munnen

0

Hans

Irene A

11 dec 2008 kl. 15:02

Sockerkröset är ju en Fries-art, så det var inte så svårt att hitta förklaringen. Så här beskriver han arten:
“colore omni Sacchari cristallisati”, det har alltså liknande färg som s.k. kandisocker som man kunde köpa som godis en gång i tiden. Kanske fortfarande på sina håll..?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6stsocker

0

Irene

Hans v E

11 dec 2008 kl. 20:56

Tack!

0

Fries

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 11:13

”På förekommen anledning” kan jag meddela att envar kan ladda hem Fries gratis och franko härifrån.
http://www.archive.org/details/systemamycologic02frie
”Irenes” citat finns på sidan 225 i PDF-versionen.

0

Fries

Irene A

12 dec 2008 kl. 11:51

Tack för den, Jan! Fries “Systema” alldeles gratis, vilken julklapp!
Sen behövs en latinsk ordbok också. Den här har någon tipsat om tidigare, en bra hjälp på vägen:

http://www.bsis.org/Dokument/latnamn.pdf

0

Fries

svampstaff

12 dec 2008 kl. 11:58

överkurs för en vanlig dödlig:)
Men Irens länk var lite intressant..ba vinterplugg, nu när snön förstör allt:(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone