Nu är inte kemi min starka sida så vad är KOH? Att söka på nätet är meningslöst då KOH betyder Ö på Thailändska så det dyker bara upp en massa resemål. Tyvärr delade jag inte på den men jag har en liten torkad, får se om den kan vara till någon hjälp.
Tack i alla fall Joachim.
Här står lite om KOH om du läser på sidan 4 vänstra spalten under bilden på sammetssoppen. KOH och ammoniak kan ge liknande reaktioner vad jag förstår.
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf
jag kan inte ge dej något svar på din gula ticka, tycker inte den ser ut som en saffransticka.
riktigt är att saffranstickan, lystickan och laxtickan färgas i Koh eller amoniak röda till lila.
men man kan även få en färgreaktion om svampen är angripen av Hypomyces aurantinus Rödsnylting,
denna svamp startar som en gul beläggning för att senare övergå till något rödare, droppar man på en angripen svamp så färgas den, men det är altså inte tickan som färgas utan angriparen.
med detta vill jag säga att det kan vara så, inte att det behöver vara det, du har kanske hittat en ticka som är gul,men jag kommer inte på något
inte värst lik gullticka tycker jag, den har ju en vitaktig hattöversida om du menar att det skulle vara den gula tickan här i tråden,
du skriver lite otydligt tycker jag,
om jag tolkar det som om du har en gullticka som växer på tall, så visst kan den växa där, det finns även en liknande som växer på tall som heter Skeletocutis carneo-grisea de är ganska lika
Jag har kollat lite med Sven-Åke Hanson idag och han hittade Hypocrea pallida på den gula tickan, han jobbar vidare med den. Har du någon komentar om detta kan vara orsaken till att tickan är gul? Om du vill ha en “gul ticka” skall den vara färsk eller funkar det med en torkad?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.