0 562 visningar

21 svar

Klas/ tråden en massa tickor

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 10:52

Kan du gå in och kolla en gång till och eventuellt rätta till något. Så vad skall jag göra med den Gula om du inte vet???Vem vet då?

0

Joachim Krumlinde

11 dec 2008 kl. 11:43

JAS - Jag hittade också tidigare i höst en gul ticka, som påminner om din, gul med vitt kött, blir lila om man droppar KOH på den. Kunde vara saffransticka, som ska växa på ek, men min växte på bok.

0

Nilla59

11 dec 2008 kl. 11:47

Kan det vara en missbildad lysticka för den blir ju lila om man droppas ammoniak på den?

0

Joachim Krumlinde

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 11:51

Nu är inte kemi min starka sida så vad är KOH? Att söka på nätet är meningslöst då KOH betyder Ö på Thailändska så det dyker bara upp en massa resemål. Tyvärr delade jag inte på den men jag har en liten torkad, får se om den kan vara till någon hjälp.
Tack i alla fall Joachim.

0

Nilla59

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 11:52

Nej det fanns flera ex. av den så det är inte troligt.

0

Nilla59

Nilla59

11 dec 2008 kl. 12:01

Här står lite om KOH om du läser på sidan 4 vänstra spalten under bilden på sammetssoppen. KOH och ammoniak kan ge liknande reaktioner vad jag förstår.
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf

0

Nilla59

BirgittaD

11 dec 2008 kl. 12:12

JAS

KOH = Kaliumhydroxid.

0

JAS

Joachim Krumlinde

11 dec 2008 kl. 12:17

Ja, ursäkta mig, tänkte inte på att alla kanske inte förstod KOH. Kaliumhydroxid alltså, kan man köpa i små flaskor om man är med i SMF. Annars duger ammoniak också. Bra att ha, liksom järnsulfat till kremlor.

0

KOH

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 12:37

Tack för det båda två.

0

JAS

anithau

11 dec 2008 kl. 12:38

Joachim!
Vill du förklara vad du menar med järnsulfat och kremlor.
Jag plockar mycket kremlor så jag blev intresserad.
Tack på förhand

0

JAS

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 12:59

jag kan inte ge dej något svar på din gula ticka, tycker inte den ser ut som en saffransticka.

riktigt är att saffranstickan, lystickan och laxtickan färgas i Koh eller amoniak röda till lila.

men man kan även få en färgreaktion om svampen är angripen av Hypomyces aurantinus Rödsnylting,
denna svamp startar som en gul beläggning för att senare övergå till något rödare, droppar man på en angripen svamp så färgas den, men det är altså inte tickan som färgas utan angriparen.

med detta vill jag säga att det kan vara så, inte att det behöver vara det, du har kanske hittat en ticka som är gul,men jag kommer inte på något

0

JAS

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 13:06

du kan sända mej den gula, kanske jag kan få någon fason på den i mikroskopet

vadsbrovägen 16 15336 järna

0

JAS

Hans Åke.

11 dec 2008 kl. 14:21

Hej Klas jag vill bara diskutera om tickan jag har en gullticka den växer på tall men det är kanske långsökt.

0

Hans Åke

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 14:31

inte värst lik gullticka tycker jag, den har ju en vitaktig hattöversida om du menar att det skulle vara den gula tickan här i tråden,
du skriver lite otydligt tycker jag,
om jag tolkar det som om du har en gullticka som växer på tall, så visst kan den växa där, det finns även en liknande som växer på tall som heter Skeletocutis carneo-grisea de är ganska lika

0

Hans Åke

Hans Åke

11 dec 2008 kl. 14:43

isabelltickan växer på gran nära viol tickan.

0

anithau

Joachim Krumlinde

11 dec 2008 kl. 17:30

Arter inom sillkremlegruppen reagerar positivt på järnsulfat. Övriga kremlor ger ingen reaktion.

0

Klas

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 18:15

Jag har kollat lite med Sven-Åke Hanson idag och han hittade Hypocrea pallida på den gula tickan, han jobbar vidare med den. Har du någon komentar om detta kan vara orsaken till att tickan är gul? Om du vill ha en “gul ticka” skall den vara färsk eller funkar det med en torkad?

0

Joachim!

anithau

11 dec 2008 kl. 18:39

Joachim!
Frågor och svar föder fler frågor.

Vad händer med sillkremlan, blir den färgad och vilken färg i så fall.
Det här var intressant.

0

Joachim! anithau

Joachim Krumlinde

11 dec 2008 kl. 18:53

Sillkremlans kött färgas grönt av järnsulfat. Andra kremlor kan ev. få en annan reaktion (rött eller brunt), vanligtvis ingen.

0

JAS

klas jaederfeldt

11 dec 2008 kl. 18:58

det går bra med torkad

0

Joachim! anithau

anithau

11 dec 2008 kl. 19:44

Tack Joachim!
Det var intressant att få veta.

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 20:39

Jag torkar en över helgen och sänder dig den på måndag. OK?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone